Wat is een onderzoeksvraag ?

Goedenavond,

Ik ben bezig met een verslag maken van de groei van de sterrenkers. Ik moet ook een onderzoeksvraag schrijven, maar ik weet niet wat ik precies moet opschrijven... kan iemand mij misschien helpen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
11.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
de eerste zin(De ONDERZOEKS VRAAG is de VRAAG die je wilt beantwoorden met je VRAAG.) staat steeds vraag ik vind het een beetje raar en onderzoeksvraag is aan elkaar.

Het beste antwoord

De onderzoeks vraag is de vraag die je wilt beantwoorden met je vraag. Belangrijk is dus dat die goed past bij wat je gaat onderzoeken. Meestal heeft deze hieraan gekoppeld een hypothese: een voorspelling van wat je verwacht dat er uit zal komen.

Een onderzoeksvraag is dus bv Wat zijn de groeisnelheden van sterrekers in de eerste 2 weken na het zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ey de gene die dit heeft getypet heel erg bedankt ik heb hier erg veel aan gehad <3

Andere antwoorden (6)

Dat is een vraag bij een practicum, wat je te weten wilt komen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ey diegene die dit heeft geschreven heel erg bedankt ookal is het 9 jaar geleden ik heb hier heel veel aan gehad nu nog steeds bij biologie echt tnx <3
De onderzoeksvraag is wat je wilt onderzoeken. Bijvoorbeeld: wat is het verschil van de waterkwaliteit tussen Gouda en Utrecht? Snappie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De belangrijkste vraag, dus wat je precies gaat onderzoeken. Bijvoorbeeld "hoeveel groeit een sterrenkers in een week?"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Wanneer kun je de sterrenkers eten, nadat het gezaaid is'
is zo,n vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoofdvraag:
bijv: waarom is een kikker groen?
(Dit is het zelfde als onderzoeksvraag)
deelvragen:
bijv: wat is een kikker?
wat is groen?
hoe krijgen dingen een bepaalde kleur?
enz..
(hiermee krijg je informatie om de hoofdvraag/onderzoeksvraag daarna te kunnen beantwoorden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een onderzoeksvraag dwingt je ertoe om na te denken wat je juist wil te weten komen over de groei van de sterrenkers. Om een goede onderzoeksvraag te kunnen stellen moet je
- zoveel mogelijk informatie verzamelen over alles wat met het thema te maken heeft
- één facet eruit kiezen dat je nader wil onderzoeken
Belangrijk is dat je je onderzoeksvraag niet te breed of te smal maakt.
Als je ze te breed maakt haal je de focus weg van het aspect dat je wil onderzoeken. Als je ze te smal maakt, heb je te weinig kans om de vraag goed te kunnen beantwoorden.
Ik ken helemaal niets van sterrenkers, maar ik probeer me toch te verduidelijken....
Bv.
te breed :
- Wat draagt bij tot de groei van sterrenkers?
Hier is het niet duidelijk wat het thema van het onderzoek is, welke invalshoek je kiest
een betere vraag zou zijn
- Wat is het effect van de luchtvochtigheid op de groei van sterrenkers?

te smal
- Wat is de gemiddelde groei van sterrenkers?
Hierop kan je slechts een heel kort antwoord geven (een getal).

Eenmaal je onderzoeksvraag gesteld is, kan je deze dan opsplitsen in deelvragen. Let er wel voor op dat je deelvragen gelinkt zijn aan je hoofdvraag.
Bv. Wat is het effect van een te hoge luchtvochtigheid?
Wat is het effect van een te lage luchtvochtigheid?
Is het effect van luchtvochtigheid belangrijker dan effecten van andere variabelen (bv. temperatuur, bewatering, licht...)
Enzovoort.

BTW: Een onderzoeksvraag gaat een hypothese vooraf. Je kan bv. als hypothese stellen
"Ik verwacht dat het effect van luchtvochtigheid versterkt naarmate de temperatuur stijgt. Ik verwacht dat bij onvoldoende bewatering de groei stopt en de plant afsterft, ook al is de luchtvochtigheid ideaal."
De uitkomst van je onderzoek hoeft de hypothese niet te bevestigen.