Hoe planten bolgewassen zich voort?

Wanneer ik 3 tulpenbollen in de grond stop, komen er 3 tulpen uit de grond. Het worden er bij mij nooit meer.

Wanneer ik een hyacint koop, steekt er 1 bloemstengel uit de bol. Deze bloem maakt volgens mij geen zaadjes of nieuwe bolletjes.

Hoe kan zo'n tulp of hyacint zich dan voortplanten? Of een ui?

Ik snap wel dat de bloem uit de bol groeit, maar wat gebeurt er dan? Hoe komen er NIEUWE (meer dus) uien, tulpen-, narcissen- of hyacintenbollen?

Ik heb gevonden dat het ongeslachtelijke voortplanting is. Maar HOE doet zo'n plant dat? En WAAROM NIET bij ons in de tuin?

(overigens een hilarische stem, die meneer die op Wikipedia het artikel 'bolgewas' voorleest)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bolgewas

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
12.4K

Het beste antwoord

Ongeslachtelijke voortplanting.

De bol vorm een aantal kleine bolletjes naast zijn hoofdbol, deze groeien (afhankelijk van de soort) een aantal jaar en gaan vervolgens bloeien. In de tussentijd laat de bol meestal de hoofdbol los en vorm een eigen individu.

Geslachtelijke voortplanting.

Ook bolgewassen hebben bloemen, waarmee ze zich geslachtelijk kunnen voortplanten. Het bekende verhaaltje van het bijtje dat het bloemetje bevrucht, vervolgens vormt de plant een zaad doosje en de zaadjes die daar vervolgens in zitten zullen bij de juiste omstandigheden uitkomen.

De meeste bolgewassen zullen in Nederland zich niet geslachtelijk voortplanten, dit omdat het zaad in de winter bevriest, of de plant zelfs al geen volgroeide zaadjes aanmaakt, omdat de meeste gewassen die in de winkel gekocht worden dusdanig zijn gekweekt dat ze alle energie in de meest prachtige bloemen stoppen en bijna niks in de zaden en de zijbollen.

Maar waarom bij jou de bolgewassen zich in de tuin totaal niet voortplanten, daar heb ik geen idee van.
Ze zouden zich gewoon moeten kunnen voortplanten, wellicht een hyacint niet, deze zijn van oorsprong warmer weer gewent (de hyacinten die je koopt dan), maar de meeste tulpen, sneeuwklokjes, lelietje-der-dalen et cetera zouden zich zeker moeten kunnen voortplanten in jou tuin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je de bolk niet de kans geeft te bloeien, maar de tulp na uitkomen afsnijdt, gaat alle voeding naar de bol. Deze gaat dan zijbollen of klisters vormen, en dat zijn de nieuwe bolletjes.

Zo doen grote kwekers het ook ; als de hele boel in de bloe staat, hup, de bloemen er af (die zijn bijzaak voor de bollenkweker), en alle voeding naar de bol laten gaan. En in de zomer worden ze dan na het rooien gepeld (kleine bolletjes er af gehaald).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook wilde bolgewassen vormen zijscheuten ; de plantjes die wij in de tuin hebben, hebben echter vaak weinig meer met wilde bloemen te doen. Maar als je ze gewoon met rust laat, verspreiden ze zich - afhankelijkk van de soort - ook wel. In mijn tuin stond ooit één lelietje van dalen ; dat is nu elke zomer een bed van ettelijke vierkante meters. Zelfde met de krokussen ; die komen elk jaar op meer plekken door het gras.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook jou bollen zullen echt wel kleine zijscheuten maken ; alleen als er erg veel voeding naar de bloem moet (grote, gekweekte, gefokte bloemen zijn veel veeleisender dan wilde bloemetjes) zijn ze echt minimaal. Maar als je de plant na de bloei laat rusten en tegen de tijd dat het bovenwerk verrot is je de bol opgraaft, zie je er regelmatig een 'ukkie' aan zitten, hoor. Ook als je ze niet plukt. Het rooien zorgt voor meer en grotere bollen.