Stel dat je volledig uithongert en in deze periode alleen maar water krijgt. Krijg je dan op het eind van je leven ook spierpijn?

Mijn biologie lerares zei ooit dat ons lichaam energie verkrijgt door aerobe verbrandingsprocessen. Wanneer je door deze voorraad heen bent zal je lichaam anaeroob gaan verbranden om zo toch nog energie te verkrijgen. Bij anaerobe verbranding komt melkzuur vrij. Melkzuur is, zoals zij zei, de boosdoener voor spierpijn. Vandaar ook dat als je te lang sport en je spieren dus bezig waren met anaerobe verbrandingsprocessen je uiteindelijk spierpijn krijgt.
Nou vroeg ik me dus af of het ook zo is als je een mens volledig zou laten uithongeren, en nog wel gewoon water toedient zodat deze persoon niet zal uitdrogen, hij of zij op het eind van zijn of haar leven ook spierpijn zal krijgen, omdat zijn of haar lichaam anaeroob aan het verbranden is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.6K

Het beste antwoord

Nee, je krijgt geen spierpijn.

Het lichaam schakelt alleen over van aeroob (efficiënt) naar anaeroob (inefficiënt) wanneer er een gebrek aan *zuurstof* is. Dus niet wanneer er een gebrek aan *brandstof* is.

Wanneer je te hard sport, kunnen je longen en je bloedsomloop niet genoeg zuurstof bij de spieren krijgen. Dan ga je anaeroob verbranden.

Hetzelfde gebeurt gedurende korte tijd wanneer je nu plotseling begint te rennen. Je spieren hebben dan meteen brandstof nodig, maar het duurt even voordat je ademhaling versnelt en je hart sneller gaat kloppen. De eerste tien seconden of zo is de verbranding dan nog aeroob (op de reservevoorraad zuurstof), daarna anaeroob (de reservevoorraad zuurstof is op, en de hart-long-circulatie is nog niet goed op gang), en pas na een minuut of zo weer aeroob (de hart-long-circulatie is op toeren).

Bij uithongering is er altijd voldoende zuurstof, en heeft het lichaam dus geen enkele reden terug te vallen op de veel minder efficiënte anaerobe verbranding.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naast het uitstekende antwoord van Cryo nog dit, bij uithongering verdwijnt de pijn, net als andere neurologische functies die veel energie vragen maar geen
verbetering van de situatie opleveren.
De dood treedt dan in door een steeds verder afnemend bewustzijn, tot ook de vitale functies stoppen en je letterlijk inslaapt.