Welke eitjes van welk dier kunnen heel lang in leven blijven zonder dood te gaan en alsnog uit komen?

Bij de insecten is het bekend dat veel eitjes een winter lang overleven en pas in het voorjaar uit komen.
Bestaan er ook dieren waarbij dit geen winter lang maar jaren kan zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu heb ik je betrapt op een mooie tautologie!
In leven blijven zonder dood te gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bacteriën zijn geen dieren(http://www.goeievraag.nl/vraag/bacterie-plant-dier.2284), maar micro-organismen, maar die hebben deze eigenschap ook. *Ben de naam van een bacterie in de "slaapstand" even kwijt* . Ze kunnen dan ook heel lang en bij verschillende temperaturen overleven. Het is geen antwoord, maar mocht de vraagsteller of iemand anders die deze leest dit niet weten, leek het me het leuk te vertellen.

Antwoorden (3)

Ja, wormen kunnen jaren achtereen in een soort slaaptoestand verkeren, en weer ontwaken als de omstandigheden gunstig zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gaat over een dier, niet over een eitje waar eddijst naar vraagt. (al is die min niet van mij)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geldt oveigens ook voor de pekelkreeftjes!
Pekelkreeftjes (Artemia) zijn wel het meest bekend. De droge eieren kun je dacht ik onbeperkt lang bewaren. Ze worden op grote schaal gebruikt in de visteelt om larven te voeren.

Toegevoegd na 8 minuten:
Niet onbeperkt, maar 10 jaar in de koelkast gaat goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Triops is daar ontzettend goed in!
Niet alleen kunnen deze eieren bijna elke weersomstandigheden overleven, maar blijven ze ook ontzettend lang levensvatbaar. Waarschijnlijk vele honderden jaren, al is daar nog geen bewijs voor. Wel is zeker dat de eitjes de laatste ijstijd met gemak hebben overleefd door in bevroren ijs te zitten, na het dooien (en dus in contact komend met water) zijn ze uitgekomen en ging de cyclus weer gewoon door. Dat moet ook wel want naar schatting bestaan deze dieren al 351 miljoen jaar! En zijn vrijwel onveranderd gebleven. Een levend fossiel dus.

Thuis zijn deze dieren ontzettend makkelijk te kweken, je besteld een aantal eitjes, doet ze in een laagje water en na 24 uur komen de minuscule larfjes uit. Die na 3 dagen met het blote oog te zien zijn! 1 op de 100 is een man, maar door maagdelijkevoortplanting heb je vrijwel altijd prijs!
Wel zijn het echte kannibalen en zul je als ze niet gescheiden worden aan het einde maar 1 diertje overhouden.