mijn vader heeft groene ogen, mijn moeder bruine. ikzelf heb blauwe ogen. komt dit vaak voor??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adoptie

Antwoorden (4)

Ja, dat komt veel vaker voor.
Mijn vader had bruine ogen, mijn moeder had groene ogen. Ik heb bruine, maar mijn broer grijsblauwe.
Ik heb dus donkerbruine ogen, mijn man groene met een bruin sterretje. Mijn oudste dochter heeft lichtbruin met een donkerbruin sterretje, mijn zoon donkerbruin, en mijn jongste dochter heeft grijsblauwe ogen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Omdat bruin dominant is over blauw, kan iemand met bruine ogen een blauw gen overdragen. Een blauw gen van twee kanten betekent dat het kind ook blauwe ogen heeft.
Maar bij ogen is het zo ingewikkeld, dat je ook nog eens allerlei gradaties hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik niet meer. Heb ik ooit geleerd, maar 't is niet blijven hangen...
Ik denk dat dat minder vaak voor komt. Bruin is een overheersende kleur. Over het algemeen zou een kind dus bruine ogen hebben,omdat die overheerst op groen. Blauw is sterker dan groen, in groen zit ook blauw, dus ik denk dat het daar vandaan komt. Maar dit komt niet heel vaak voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
groen valt onder blauw. bruin is dominant, blauw recessief. je moeder heeft dan dus Bb en je vader bb. jij hebt dan ook bb. je moeder heeft het recessieve allel doorgegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan dus zijn dat de vader of moeder van je vader of moeder bruine ogen heeft en dus dat in het na zit van jou. Het gebeurd wel vaker dat iemand meer lijkt op zijn oma of opa dan op zijn vader of moeder.