Zijn er (pseudo?) wetenschappelijke hypothesen die een voorspelling doen over de evolutie van de mens?

De wetenschap heeft een algeheel idee van de ontwikkeling van de evolutie van de mens die achter ons ligt. Maar zijn er wetenschappers die een poging hebben gedaan om die lijn door te trekken naar de toekomstige 60 miljoen jaar of meer of minder?

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja leuke vraag! een plus!
Erna55
9 jaar geleden
+ voor de vraag

Het beste antwoord

Gr is een uitgebreid artikel geschreven hierover. Zie bron. Een klein stukje zal ik nu citeren.
-------------------------- citaat trouw , zie bron --------------

Biologisch voordeel valt volgens veel deskundigen ook te behalen met grotere hersenen. Daar is zelfs een historische trend in waarneembaar. De oudste mensachtige, de Australopithecus, beschikte ooit over 440 milliliter brein. Zijn jongere broer Homo erectus schoot door naar één liter. De huidige Homo sapiens zit al op anderhalve liter: ruim een verdrievoudiging in drie miljoen jaar.

De Britse evolutiebioloog Richard Dawkins heeft deze toename voor de grap doorgetrokken naar de toekomst. Hij kwam uit bij wat hij de ’Homo futuris’ noemde: een mens met een soort waterhoofd, een vooruitstekend voorhoofd en een piepklein onderkaakje.
------------------------------- einde citaat ---------

Het is een goed artikel, dat wetenschappelijke theorieën over erfelijkheid en evolutie aanhaalt. De prognose is geloofwaardig.
Erna55
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

er zijn diverse theorieen over, ook anekdotische, bijvoorbeeld de theorie die stelt dat de mens uiteindelijk aan elke hand nog maar 1 vinger zal hebben, om op een knop te kunnen drukken. Een trend die je in 'ontwikkelde' landen ziet, is die naar obesitas, maar de trend die daar een reactie op is (naar de sportschool en rap een beetje) zit hem alweer op de hielen.
Een constante factor in de evolutie van de mens is: alles gaat steeds sneller en als je denkt dat iets normaal is, is het eigenlijk alweer verouderd. Wanneer je zaken als mode en voedingspatroon bekijkt, klopt dat helemaal. De cd heeft de langspeelplaat, cassetterecorder en de bandrecorder tot fossielen gemaakt, maar is zelf weer ingehaald door de dvd, mp3 speler... en het eind is nooit in zicht. Grappig trouwens dat af en toe retro-trends komen, zoals momenteel een opleving van de ouderwetse langspeelplaat. Tot slot citeer ik graag uit het lied ' In the year 2525' van Zager & Evans:

In the year 2525, if man is still alive
If woman can survive, they may find
In the year 3535

Ain't gonna need to tell the truth, tell no lie
Everything you think, do and say
Is in the pill you took today

In the year 4545
You ain't gonna need your teeth, won't need your eyes
You won't find a thing to chew
Nobody's gonna look at you

In the year 5555
Your arms hangin' limp at your sides
Your legs got nothin' to do
Some machine's doin' that for you

In the year 6565
Ain't gonna need no husband, won't need no wife
You'll pick your son, pick your daughter too
From the bottom of a long glass tube

In the year 7510
If God's a-coming, He oughta make it by then
Maybe He'll look around Himself and say
"Guess it's time for the Judgement Day"

In the year 8510
God is gonna shake His mighty head
He'll either say, "I'm pleased where man has been"
Or tear it down, and start again

In the year 9595
I'm kinda wonderin' if man is gonna be alive
He's taken everything this old earth can give
And he ain't put back nothing

Now it's been ten thousand years, man has cried a billion tears
For what, he never knew, now man's reign is through
But through eternal night, the twinkling of starlight
So very far away, maybe it's only yesterday

geen idee of dit zo pessimistisch is als het lijkt, want met de steeds teruglopende hoeveelheid lichaamsbeweging van veel mensen is het wellicht nodig dat ooit een ding voor ons loopt. In 2011 zag ik in de VS een speciale scooter voor mensen die door hun extreme overgewicht niet meer MOGEN lopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
is het niet 7575 en 8585
Verder wel leuk om dit hier te plaatsen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb de lyrics van de officiele site en ik herinner me het ook zo.
Het is vast zo gekozen vanwege het rijm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is inderdaad 7510 en 8510 in dit lied. Luister er maar naar op Youtube.