Wat is het effect van mensen op de luchtvochtigheid in een ruimte?

In een kleine ruimte met veel mensen beslaan de ramen. Betekent dat dat mensen netto de ruimte vochtiger maken? Waar komt dat vocht dan vandaan? Uit de lucht? Welke organen van mensen nemen vocht op of geven vocht af? Longen, huid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

de luchtwegen van de mens word vochtig gehouden door slijmvliezen zodat deze samen met de trilhaartjes onzuiverheden uit de lucht kunnen filteren.
dit vocht verlies je door de ademen (luchtstoom langs vocht) maar ook door het zweten.
door te drinken vul je dit vocht weer aan

als iemand in de ruimte staat die bv net zijn haar heeft gewassen zal dit ook vocht afgeven in de ruimte. het kan steeds benauwder worden (mensen geven warmte en vocht af) zodat je nog harder kan gaan zweten. (een drukke kroeg binnenstappen waar je al op een muur van vocht en lichaamsgeuren loopt bv)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je adem bestaat ook uit waterdamp. Die waterdamp zou ervoor kunnen zorgen dat de ramen beslaan wanneer een grote hoeveelheid mensen zich in een ruimte bevindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lucht die je uitademt is warmer en vochtiger dan de lucht die je inademt. Dat zie je als je bijvoorbeeld op een koud stuk glas ademt; dan beslaat het. Of als je in de winter in de kou zo'n stoomwolkje uit je mond hebt komen. Dit vocht komt via je longen; luchtpijp en mond in de lucht terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het effect is, dat de ruimte inderdaad vochtiger wordt. Mensen ademen dat vocht, uit, en mensen geven vocht af door te zweten, dus ja, ook je huid, geeft vocht af.

Ga bijvoorbeeld maar eens een potje hardlopen, in een hele koele (vries)ochtend. Als je lichaam dan na een tijd goed warm wordt, kan je de damp van je lichaam zien komen, zelfs van je hoofd, zoals je dat ook bij je adem ziet als het koud is.

Dat de ramen beslaan van het vocht, komt mede door de temperatuurverschillen in de ruimte, en buiten de ruimte. Indien je dan niet kunt ventileren, komt er zoveel waterdampt op het raam, dat het water er vanaf druipt.