Waarom raken bomen in de winter hun bladeren kwijt maar struiken/bosjes niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Loofbomen verliezen hun bladeren om zichzelf te beschermen tegen uitdrogen. Bomen nemen met hun wortels water op en verdampen dit vervolgens via de huidmondjes in de bladeren. In de herfst en winter wordt het voor de boom echter steeds moeilijker om water op te nemen.

De wortels kunnen bij lagere temperaturen minder makkelijk water opnemen, daarnaast kan het water in de bodem bevroren zijn. Als de boom gewoon door zou gaan met verdampen alsof er niets aan de hand was, zou hij kunnen uitdrogen. Om minder te verdampen moeten de bladeren er in de herfst dus af.

Er zijn bomen die wel groen blijven, bijvoorbeeld naaldbomen. Dat de naalden niet bevriezen zoals de bladeren van de loofbomen komt door de aanwezigheid van suikers in de bladcellen. Hoe meer suikers er in een blad aanwezig zijn, hoe minder snel het blad bevriest. Datzelfde geldt ook voor struiken en planten. Sommige struiken en planten verliezen hun blad in de winter en andere niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat bomen seizoensgebonden zijn, vermoed ik en struiken niet. Het heeft te maken, denk ik, met de fotosynthese.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Struiken verliezen ook hun blad, maar niet allemaal, je bedoelt vooral hagen zoals taxus, maar je hebt ook niet bladverliezende bomen, zoals palmen (die groeien hier ook)