Heeft een vlieg een lever?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
Reddie
8 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anatomie_(insecten)

Antwoorden (1)

Uit de bron: "Elk insect heeft de volgende inwendige organen: hersenen, darmkanaal, uitscheidingsorganen (buizen van Malphigi), eierstok, buisvormig hart, buikzenuw (streng). Het bloed van insecten dient niet voor het transport van zuurstof en is meestal kleurloos. Insecten hebben geen aders, maar wel een hart. Het lichaam van een insect bevat ook tracheeën: een zeer fijnvertakt stelsel van kleine buisjes met openingen aan de zijkant van het lichaam, dit is het ademhalingssysteem."

Hier staat een lever niet bij, dus een insect (en ook een vlieg) heeft deze niet.

Toegevoegd na 21 minuten:
insecten hebben wel uitscheidingsorganen (buizen van malpighi). De buizen van Malpighi, vernoemd naar de ontdekker Marcello Malpighi, zijn organen in de vorm van lange dunne buisjes bij de insecten die onder andere zorgen voor de afvoer van de afvalstoffen van het verteringsstelsel en soms de popvorming.
Deze hebben dus een functie die veel weg heeft van de functie zoasl we die kennen van de lever.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb die bron ook gelezen maar die sluit niet uit dat vliegen wel een lever hebben. Aan dit antwoord heeft de vraagsteller dus niets.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beetje kort-door-de-bocht conclusie: het staat er niet bij DUS....ze hebben het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De lever staat er inderdaad niet bij genoemd, evenals bijvoorbeeld een grote teen. Die staat er ook niet, dus ga ik er vanuit dat een vlieg die niet heeft. Geen lever, en geen grote teen. Ik heb inmiddels wel een aanvulling op het antwoord gegeven, dat de buizen van Malpighi een functie hebben vergelijkbaar met de lever, namelijk het afvoeren van afvalstoffen in het verteringsstelsel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De lever voert geen afvalstoffen af maar filtert die uit het bloed waarna ze door andere organen worden uitgescheiden. Insecten mogen daar de buizen van Malpighi voor gebruiken, maar hoe komen de afvalstoffen daar dan in?
nounka
8 jaar geleden
Dit vond ik over de werking van de buizen,... lijkt me dat het afval door de wanden komt en de wanden zijn de filter. De werking van deze buizen lijkt afhankelijk te zijn van een protonenpomp die waterstof ionen in het lumen van de buisjes pompt. Waterstof ionen worden dan uitgewisseld voor kalium ionen. Deze primaire secretie van ionen trekt water met zich mee door osmose teneinde een kaliumrijke oplossing te creëren. Andere opgeloste stoffen en afvalstoffen worden door diffusie aan de kalium rijke oplossing toegevoegd.