Kunnen wij ruiken of onze partner van ons genetisch verschilt?

Dus hoe lekkerder de man ruikt volgens ons zelf hoe beter die bij ons past. Hoe weten we nou wat goed en slecht ruikt? Wij kunnen toch niet ruiken of iemand een genetische aanleg voor iets heeft wat wij zelf ook hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Onzin, hoe lekkerder hij ruikt, hoe beter zn parfumsmaak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderzoekers van de universiteit van Liverpool lieten honderd vrouwen die niet aan de pil waren ieder aan zes t-shirts ruiken van mannen die genetisch wel en die genetisch niet op hen leken. De vrouwen kozen veelal voor mannen met andere genen. Daarna gingen de vrouwen aan de pil en werd het onderzoek herhaald. De vrouwen neigden toen juist mannen te kiezen met hetzelfde DNA als zijzelf.

De mens is geneigd te vallen op iemand met andere genen om diversiteit te behouden. Uiterlijk en uitstraling zijn belangrijk bij de eerste ontmoeting, maar lichaamsgeur bepaalt met wie een langdurige relatie wordt aangegaan.

Genetische diversiteit is vooral in het immuunsysteem aanwezig, waar ook in combinatie met huidbacteriën de lichaamsgeur bepaald wordt. Mannen die aftershave of geurtjes gebruiken maken mogelijk 'een fout' , want vrouwen kunnen hierdoor minder snel opgewonden raken.

Toegevoegd na 11 minuten:
In de tweede link een artikel van de bekende psycholoog Piet vroon over het reukzintuig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha,waarom neem je een artikel die niet eens echt wetenschappelijk onderzocht is voor een waardevol antwoord waar? De pil zorgt niet voor afname van het reuk vermogen, maar eerder voor een ondersteuning van het reukvermogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Theebeker, volgens mij ging het onderzoek helemaal niet over het afnemen van het reukvermogen door de pil. Dit is vorig jaar in het nieuws geweest en geeft enigzins aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.. dat het niet geheel onmogelijk is dat reuk en partnerselectie met elkaar te maken hebben. Dat het een mager artikel is, doet niets af aan het feit dat ik gewoon een antwoord geef op de vraag toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, daar is ook niets mis mee. Ik vind dat mensen alleen wel met adviezen en artikelen moeten komen als ze daadwerkelijk goed onderbouwd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval vind ik het goed dat je erop wijst dat het door mij aangehaalde antwoord matig onderzocht is.
Als de geur je aantrekt dan past het. Ruikt het niet goed dan kan het zelfs tot directe afstoting leiden.
Zo heeft de natuur het geregeld. Heeft niets met weten te maken, eerder met dierlijke instincten...