Kan de lever glucose maken?

Ik kwam gisteren een antisuikerpagina tegen op een website en daarop werd beweerd dat de lever glucose kan aanmaken. Mij is bij biologie altijd geleerd dat heterotrofe organismen glucose alleen kunnen dissimileren en niet assimileren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sites die tegen iets zijn staan meestal vol met onzin en fouten.

Het beste antwoord

Jazeker, de lever en in iets mindere mate de nieren kunnen glucose maken uit glycerol (vetzuren) en aminozuren (eiwitten). Dat proces heet gluconeogenese en treedt vooral op bij heel weinig tot geen toevoer van koolhydraten, zoals bij extreme vormen van vasten en bij andere vormen van uithongering. Daardoor hoef je niet bang te zijn dat je hersenen een tekort aan glucose krijgen als je koolhydraatarm probeert af te vallen. Voor de volledigheid moet je natuurlijk wel zorgen voor voedingsstoffen die het lichaam niet zelf kan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is echt het beste antwoord, bedankt!

Andere antwoorden (1)

De lever kunnen koolhydraten zoals glucose opslaan als er veel koolhydraten in de bloedbaan aanwezig zijn zoals na een maaltijd. Het wordt opgeslagen als glycogeen (glucose moleculen aan elkaar als een keten). Dit voorraadje is ongeveer 100 - 200 gram. Dit proces van heet glycogenese.

Als het lichaam glucose nodig heeft voor verbranding kan glucose (zoals bij inspanningen, of tussen de maaltijd) weer gevormd worden uit glycogeen. Dit proces heet glycogenolyse.

De lever fungeert als een voorraadschuur voor koolhydraten zoals glucose. Als er teveel in het bloed is, wordt het opgeslagen. Als glucose nodig is, wordt het weer uit de lever gehaald.

Glucose kan ook gevormd worden uit andere bronnen zoals aminozuren of glycerol (bij verbranding van vetzuren). Dit proces heet gluconeogenese.

Wat assimilatie en dissimilatie betreft:

Bij assimilatie wordt glucose uit CO2 en water gevormd, zoals bij fotosynthese. Hierbij is er energie voor nodig.

Bij dissimilatie wordt glucose verbrand tot CO2 en water. Hierbij komt energie vrij.

Glucose is dus een vorm van energiedrager