Ik weet dat een toenemend aantal topsporters tegenwoordig gebruik maakt van IJsbaden om hun spieren na een zware inspanning te behandelen.
Ik heb onder andere het gebruik hiervan gezien in de documentaire "Brazilie in de kleedkamer" die in 2006 werd uitgezonden door de NOS dacht ik. Het Braziliaanse voetbalteam gebruikt het dus al een tijdje.
Het schijnt dat je spieren door het gebruik van ijsbaden veel sneller herstellen en dat je daarna dus weinig tot geen last van de spieren overhoudt.
Hieronder een stukje tekst dat ik hierover op Internet gevonden heb:
"IJskoud water is goed voor het herstel van de spieren na een flinke inspanning. Echt wetenschappelijk bewijs daarvoor is er nog niet. Er zijn wel allerlei onderzoeken gaande. En intussen proberen topsporters het gewoon uit: ze gaan na een zware training of wedstrijd in een container met ijswater staan, of in een ijskoud zwembad.
Het werkt zo: de bloedvaten in de benen vernauwen zich door de kou. Afvalstoffen in de benen, zoals melkzuur, worden daardoor snel naar boven toe afgevoerd. Koud water vermindert bovendien de neiging van de spieren tot samentrekken. De spieren ontspannen dus in het koude water. Wetenschappers moeten het dus nog aantonen, maar veel topsporters zweren inmiddels bij ijsbaden.
Herstellen in een koud bad werkt natuurlijk niet alleen bij topsporters, maar bij alle sporters. Heb je een heftige fietstocht achter de rug en doen je benen pijn? Dan kan een ijskoud bad dus helpen.
Het water moet zo koud zijn dat je er nauwelijks in kunt staan. Even doorbijten, na een paar minuten ben je eraan gewend. Probeer zoveel mogelijk been onder water het houden: het liefst tot aan je kruis. Blijf niet langer dan tien minuten in het koude bad staan en neem meteen daarna een hete douche. De vernauwde bloedvaten gaan dan helemaal openstaan en daarmee stimuleer je de afvoer van afvalstoffen uit je benen nog eens extra."
http://www.leontien.nl/artikel/1315/leontiennl/wielercoach/ijsbad_tegen_spierpijn.aspx
(maar hoe goed het ook zal zijn.. ik geef de voorkeur aan een warme douche :))