Voelt een topsporter zijn spieren na een training?

Na een flinke training voel ik de volgende dag aan mijn spieren dat ik "iets heb gedaan". Het is geen spierpijn, het is gewoon het gevoel dat de spieren onlangs flink hebben moeten werken.

Nu ben wel behoorlijk sportief, en ik heb een uitstekende conditie, maar ik ben geen topsporter.

Nu vraag ik me af: voelt een topsporter zijn spieren na een flinke training? Heeft een topsporter de volgende dag hetzelfde gevoel "ik heb echt iets gedaan" dat ik nu voel? Of is een topsporter zo getraind, dat hij dat gevoel niet (meer) heeft?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

Ik denk dat topsporters verschillende SOORTEN trainingen doen, training om hun VAARDIGHEID op peil te houden en training om hun conditie EN spiermassa op peil te houden.

Bij die eerste training zullen ze mogelijk geen "zware" spieren hebben daarna, ze zijn immers ERG goed getraind.

Bij die tweede soort moeten ze echter de training zwaar genoeg maken anders heeft het geen effect, dus ja dan vast wel.

Zie het als volgt: iemand met een hele slechte conditie is van naar de bus hollen al uitgeput en voelt dat met pech de volgende dag. Iemand die een redelijke conditie heeft merkt daar niks van en moet zich meer uitslovern om het een beetje sporten te noemen. Dus iemand met een topconditie moet ook zwaar trainen om dat op peil te houden
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ben geen extreme top atleet, maar na een intensieve rugby training heb ik geen spierpijn ofzo, tenzij ik iets verkeerd heb gedaan. Je lichaam went eraan. Wel heb ik dat voldane gevoel behouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat een toenemend aantal topsporters tegenwoordig gebruik maakt van IJsbaden om hun spieren na een zware inspanning te behandelen.

Ik heb onder andere het gebruik hiervan gezien in de documentaire "Brazilie in de kleedkamer" die in 2006 werd uitgezonden door de NOS dacht ik. Het Braziliaanse voetbalteam gebruikt het dus al een tijdje.

Het schijnt dat je spieren door het gebruik van ijsbaden veel sneller herstellen en dat je daarna dus weinig tot geen last van de spieren overhoudt.

Hieronder een stukje tekst dat ik hierover op Internet gevonden heb:

"IJskoud water is goed voor het herstel van de spieren na een flinke inspanning. Echt wetenschappelijk bewijs daarvoor is er nog niet. Er zijn wel allerlei onderzoeken gaande. En intussen proberen topsporters het gewoon uit: ze gaan na een zware training of wedstrijd in een container met ijswater staan, of in een ijskoud zwembad.

Het werkt zo: de bloedvaten in de benen vernauwen zich door de kou. Afvalstoffen in de benen, zoals melkzuur, worden daardoor snel naar boven toe afgevoerd. Koud water vermindert bovendien de neiging van de spieren tot samentrekken. De spieren ontspannen dus in het koude water. Wetenschappers moeten het dus nog aantonen, maar veel topsporters zweren inmiddels bij ijsbaden.
Herstellen in een koud bad werkt natuurlijk niet alleen bij topsporters, maar bij alle sporters. Heb je een heftige fietstocht achter de rug en doen je benen pijn? Dan kan een ijskoud bad dus helpen.

Het water moet zo koud zijn dat je er nauwelijks in kunt staan. Even doorbijten, na een paar minuten ben je eraan gewend. Probeer zoveel mogelijk been onder water het houden: het liefst tot aan je kruis. Blijf niet langer dan tien minuten in het koude bad staan en neem meteen daarna een hete douche. De vernauwde bloedvaten gaan dan helemaal openstaan en daarmee stimuleer je de afvoer van afvalstoffen uit je benen nog eens extra."

http://www.leontien.nl/artikel/1315/leontiennl/wielercoach/ijsbad_tegen_spierpijn.aspx

(maar hoe goed het ook zal zijn.. ik geef de voorkeur aan een warme douche :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Doe mij ook maar die koude douche...! :-) Over dat ijswater: bij de veiligheidsinstructie op de roeivereniging wordt altijd verteld dat je in koud water juist grote kans loopt op spierkramp. Ik weet uit eigen ervaring dat dat inderdaad zo is. Hoe kan het dan dat de geciteerde tekst juist beweert dat spieren zich zouden ontspannen door ijswater?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
he, ik heb de tekst niet geschreven. Het spreekt trouwens tegen wat ik een prof ooit op tv heb horen beweren, dat spieren juist samentrekken en daardoor minder kans krijgen te "rafelen"
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik weet dat het een citaat is. Maar als jij een tekst citeert, ga ik ervan uit dat je het eens bent met de inhoud... Over je laatste zin - weet je wat die prof bedoelde met "rafelen"? Ik kan me daar niet zo snel iets bij voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan dat deel ook zo snel niet meer vinden. heb nu wel een eerste tegengeluid gevonden:
http://www.saucony.eu/nl-BE/1404/archief/2010/%EF%BB%BF%EF%BB%BFzijn-ijsbaden-wel-zo-goed%3F.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enerzijds bevordert koud water de afvalstoffen anderzijds doet warmwater hetzelfde... Beetje vreemd als je t mij vraagt.