kunnen ze een lichaam na overlijden niet beter behouden blijven?

ik kon niet echt dezelfde vraag vinden, maar dit is waarom ik hem stel. Mijn opa is donderdag overleden en vandaag zag ik hem, hij leek echter helemaal niet meer, hoe kan dit nou precies, want ze doen toch allemaal dingen met zo een lichaam, of niet? zijn daar dan geen snufjes voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.7K

Het beste antwoord

allereerst gecondoleerd.

er zijn manieren om iemand zo min mogelijk te laten veranderen maar het is niet tegen te gaan. (tenzij je gaat balsemen, en andere dingen gaat doen die in nederland niet mogen)

hier is het wassen, koelen, event haar knippen (kleuren kan zelfs) make up (ook bij mannen) nagels knippen, zorgen dat de ogen en mond dicht zijn (zijn ook weer truckjes voor maar zal je die besparen) en netjes aankleden.

zonder bloedcirculatie is de huid bleker, en omdat door een slechte bloedcirculatie bloed kan 'blijven staan' in de lager gelegen plaatsen kunnen er lijkvlekken ontstaan. ook kan er voor het overleiden bloedstolling onstaan (vlak onder de huid zijn deze zichbaar)

doordat bloed niet meer rondgepompt word zullen als eerste haarvaatjes stilgelegd worden (vaak zijn dit de zichbare vaatjes die zorgen voor een tint in het gezicht)
bovendien en gebeurd en zal bloed bezinken waardoor bloedplasma uit de vaten kan ontsnappen.

ook kunnen micro organismen uit de darmen in het hele lichaam komen waardoor bepaalde processen na het overlijden bijzonder snel kunnen verlopen.

het vochtbalans veranderd ook (vingers worden bv dunner zodat men de pezen beter kan zien in de handen b.v.)

spierspanning valt weg dus een gezicht heeft altijd een andere uitdrukking.

zou je dus iemand zo min mogelijk willen laten veranderen na het intreden na de dood moet je echt hele lugubere dingen moeten uithalen, maar dan nog zal iemand anders zijn vanwege de spierspanning die wegvalt)

wat je zegt herken ik want mijn vader leek wel op mijn vader maar toch ook weet niet. en het maakte wel degelijk een verschil of ik naar hem keek een paar uur naar zijn door, of een paar dagen.

kortom, het is een natuurlijk proces en gevolg dat iemand veranderd, maar daarom wordt het uiteraard niet makkelijker voor de nabestaanden.

ik wens jou en je familie sterkte met het verlies, en hoop dat je je meer focust op de mooie herinneringen van je opa dan dit soort (onsmakelijke) processen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen dank meis, ik hoop dat je er wat aan de antwoorden hier hebt.

Andere antwoorden (8)

Ze doen niet meer dan iemand wassen en bij mannen scheren. Vrouwen worden eventueel opgemaakt en er wordt gezorgt dat iemand er netjes uitziet
Iemand die overleden is heeft een vreemde kleur omdat er geen bloed meer rondgepompt wordt, ook kan de hele gezichtsuitdrukking veranderen.
Gecondoleerd met het verlies van je opa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
+ Daar komt bij dat er geen bloeddruk meer is, waardoor het gezicht van vorm kan veranderen. Ook heeft de temperatuur van het lichaam (nu geen 37 °C meer) invloed op de kleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wil je, een pomp die warm water rondpompt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen een soort rose kleurstof door de aderen pompen, en dan krijgt de overleden persoon weer een , 'levendig' kleurtje. En nog gecondoleerd
alle spieren ontspannen waardoor de gezichtsuitdrukking anders is dan je gewend bent.
het gebrek aan bloed zorgt dat de kleur niet meer optimaal is.
als er sprake is van een ernstige ziekte waarbij iemand veel gewicht verliest en/of veel zware medicijnen krijgt verandert zijn uiterlijk daar ook door.
(dat valt iets minder op zolang iemand nog in leven is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat je opa niet meer 'lijkt', heeft te maken met het feit dat de ziel uit het lichaam is verdwenen.
Wat je ziet, is een leeg omhulsel.
Ik vind het zelf altijd weer onvoorstelbaar om te zien hoe duidelijk te zien is, dat degene die in dat lijf woonde, weg is.

Daarnaast spelen natuurlijk allerlei zaken mee zoals al beschreven is in de andere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Skusme, maar het andere uiterlijk is volledig te wijten aan fysiologische processen, zoals reeds is uitgelegd.
Amadea
12 jaar geleden
Nee, het is wel degelijk waar dat de ziel naar een andere plek is gegaan (die ik de hemel noem). Dus een plus ter compensatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eigenheid, de manier van kijken, lachen, praten, staren, geeuwen,zelfs zieltogen, het is weg.Het lichaam is ontzield.Het lichaam is er nog maar het is een leeg voertuig.Je hebt gelijk, en ik zie er veel sterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook @Amadea: Sorry, maar het andere uiterlijk is volledig te wijten aan fysiologische processen. Als jij van mening bent dat het wel degelijk waar is dat het om de ziel gaat, dan mag je a) uitleggen wat die ziel dan is en b) waarom die dan volgens jou naar de hemel gaat terwijl het enige geschrift dat ik ken dat daar over gaat, zegt dat het daar niet naartoe gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
skusme, weet wat je bedoelt.
ik ervaar het precies zo.
natuurlijk gebeuren er ook andere processen, die het uiterlijk veranderen.
Maar er gebeurt veel meer.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, ben je wel eens aanwezig geweest bij het overlijden van iemand die je zeer goed kende?
Iemand dood zien gaan is net zo'n wonder als iemand geboren zien worden.
Het wonder van een kindje dat duidelijk 'bezield' is, is even waanzinnig als het wonder van iemand die z'n laatste adem uitblaast: De ziel vertrekt. Dat is bijna tastbaar, als je het meemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat ben ik. En nee, daardoor ga ik nog niet in zielen geloven, dat heb ik niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geboorte was ik ook bij overigens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je nou wel of niet geloofd in zielen Widar, dit is niet de plek om daar over te discussiëren. Sowieso is Goeievraag.nl dat niet, maar bij deze vraag is nog meer respect voor ieders eigen inzicht nodig dan bij andere vragen. Of je nou wel of niet in zielen gelooft, het mag toch voor een ieder duidelijk zijn dat de persoonlijkheid van de overledene weg is. De dingen die een mens een mens maken en onderscheiden van de rest zijn weg, zijn manier van kijken, zijn manier van bewegen, zijn manier van praten. Dat is wat skusme bedoeld, en dat is net zo waar als dat het lichaam door fysiologische processen veranderd, zoals jij zegt. Waar die ziel of hoe je het ook wilt noemen dan heen gaat, of dat die gewoon niet meer bestaat, dat staat helemaal los van deze vraag én dit antwoord (het eerste antwoord weliswaar, niet de reacties erop). Je zult het toch met mij en suskme eens moeten zijn dat de overledenen zijn persoonlijke eigenschappen en 'maniertjes' niet meer heeft na het overlijden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rinke: De vraag gaat er ook niet over, dus dit is ook niet de plek dergelijke antwoorden te geven die niet eens antwoord geven op de vraag. Daar mag ik dus best een opmerking over maken. Daarnaast zijn de reacties juist bedoeld voor discussie. Respect voor andere inzichten heb ik wel, maar daarom mag ik best van mening verschillen en mag ik dat ook aangeven. Respect hebben betekent niet je mond houden. Uiteraard ben ik het met je eens dat de overledene zijn persoonlijke eigenschappen en dergelijke niet meer heeft. Alleen verschil ik van mening over hoe dat komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben 2 keer bij een geboorte geweest (die van mijn eigen blagen) heb iemand voor mijn ogen dood zien gaan (ongeval) en heb mijn vader gezien een paar uur en aantal dagen naar zijn overlijden. een geboorte blijft een (spreekwoordelijk) wonder, maar een dood zou ik toch niet zo willen omschrijven. voor mij was het tastbaar op een hele andere manier, dus niet het komen, aanwezig zijn en gaan van een geest. als je het meemaakt is het 'tastbaar' gaat dus voor mij niet op, terwijl het wel als een feit gegeven lijkt te zijn dat het zo zou moeten zijn. overigens is een wonder een gebeurtenis die niet rationeel te verklaren is, en voor mij persoonlijk zijn er duidelijkere verklaringen voor gebeurtenissen dan wonders. het gaat ook niet om het wellus nietes, maar het is nogal storend als iemand zegt dat het 'gewoon' zo is omdat deze persoon hiervan zelf overtuigd is. (niets mis mee, maar een ander heeft weer een andere overtuiging hierbij want dan ook zou moeten kijken lijkt me toch?) ;-)
Na het overlijden is de bloeddruk weggevallen en daardoor lijken de nagels langer omdat de vingertoppen slinken (waardoor mensen denken dat de nagels nog gegroeid zijn), maar ook wangen en lippen worden dunner.
Lijkverzorgers kunnen dit invallen opvangen door de ruimte er achter op te vullen, maar omdat ze niet weten hoe de levende er uit heeft gezien kan dit wel eens iets te veel van het goede zijn.
Ik heb dat zelf met een broer meegemaakt en zo blijft een onwerkelijk beeld bij je achter. Heel naar; ik wil daardoor geen dode meer zien opdat het beeld van de overledene niet wordt aangetast.
Gecondoleerd en bekijk maar gauw een foto van hoe hij er volgens jou echt uit zag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een goeie vraag !
Als mensen overlijden in bed dan gaat het wel en dan zie nog niet zoveel veranderingen .
Maar als de overledene in de kist ligt dan treed er een grote verandering op .
Dit heeft ermee te maken dat de overledene in bed zijn hoofd op een kussen ligt en dan ligt het hoofd iets hoger .
Wordt die persoon in de kist gelegd en dan ligt het hoofd bijna plat en dan gaat de mond ook open .
En ik weet ook niet wat zij eraan doen om die mond gesloten te houden maar daardoor treed er die verandering op van het gezicht .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een kist kunnen ze er ook een kussen onder doen. Dat gebeurt ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zij ook : in de kist ligt het hoofd bijna plat dus dat is al iet hoger !
En dat helpt ook niet .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn meerdere dingen om de mond gesloten te houden maar zal je deze onsmakelijkheden besparen. in een kist ligt altijd een kussen onder het hoofd, maar het heeft niets te maken met het openen en sluiten van de mond. waar en hoe iemand ook ligt: er zijn ALTIJD veranderingen die meerdere oorzaken hebben.
Als een oud mens overlijdt, iemand bij wie de veerkracht al uit de huid is verdwenen (dus soms ook bij heel jonge mensen), dan gebeurd het volgende:

Het hart stopt, bloed wordt niet meer rondgepompt en bloed loopt naar het laagste punt in het lichaam. Alle andere lichaamsvocht ook.
Hierdoor lopen huid, spieren alle weefsels leeg en wordt alles platter en strakker door de zwaartekracht.
Door het sterven stopt alle hersenactiviteit die spieren op spanning houdt ook. Dus de spieren ontspannen.
Die worden vervolgens ook aan de zwaartekracht onderhevig.

Je ziet niet wat er allemaal aan de laagste kant van het lichaam gebeurd. Dat is wat een begrafenis ondernemer doet; dat deel van het sterven van een lichaam verbergen.
Als je daar zou mogen kijken dan zie je daar huid hangen, grote bloeduitstortingen, en vocht dat het lichaam verlaten heeft, door de huid heen.

Bij jonge mensen is het verschil in het gezicht, wanneer ze gestorven zijn, veel minder groot dan bij oud uitziende mensen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Soms is zo'n bloeduitstorting toch zichtbaar. Er wordt dan wat make-up op gedaan.

Het te strak klemmen van de kaken wordt vaak met een soort rubber op gevangen, waardoor iemand die opgebaard is niet zo'n verbeten gezicht heeft.

Het openvallen van de mond kan opgevangen worden door aan de binnenkant de lippen op elkaar te naaien (gruwelijke oplossing vind ik zelf, maar in andere culturen is dat heel normaal), of door een soort steuntje onder de kin te zetten. Tussen kin en sleutelbeen.

Van zichzelf wordt een gezicht heel bleek, in eerste instantie. Dat vangen de uitvaartverzorgers op met wat make-up.
Maar je hebt vast wel eens bedorven vlees gezien; dat kleurt op een gegeven moment donker. Dat doet het lichaam van een overleden persoon ook. En ook dat wordt onopvallend gemaakt met make-up.

Maar; over alle ingrepen hebben de meest naaste familieleden het laatste woord. Als zij niet willen dat make-up wordt aangebracht, of dat kaken op elkaar genaaid worden, dan gebeurd dat ook niet.

Wat uitvaartverzorgers doen om te zorgen dat het rotten van het lichaam niet te snel gaat, en de geur ondraaglijk wordt voor nabestaanden, is het lichaam op een koelplaat leggen. Daardoor bevriest het hele lichaam langzaam maar zeker, en stoppen de veranderingen zo veel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+. Zonder dat je de werkelijkheid uit het oog verliest, heb je het heel respectvol onder woorden gebracht.
Allereerst geconsoleerd
Mijn schoonmoeder Is zondag jongstleden overleden en ik ben iemand die niet van overleden mensen houdt, echter dit keer kon ik er gewoon bijstaan zonder dat ik me ongemakkelijk voelde. Ik had voorheen altijd dat ik vond dat een lichaam er als een wassen pop uitzag. Nu hoorde ik dat veel lichamen de hele tijd in de koeling liggen en alleen op tijden van (bezoek) opgebaard worden. Dan word zo'n lichaam warm en begint te zweten. Vandaar dat wassen uiterlijk. Mijn schoonmoeder lag in een 24uurs kamer zoals dat heet, dan ligt ze 24 uur per dag opgebaard met constante koeling van het lichaam. Daardoor blijft het lichaam eruit zien alsof ze gewoon ligt te slapen. Alleen met wat minder kleur. Dit komt overigens omdat het bloed niet meer rondpompt.
ik hoop dat je wat aan dut antwoord hebt.

Veel Sterkte met het verlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde gecondoleerd. Een mond gesloten houden gebeurd overigens als volgt.
Direct na het overlijden legt men een opgerolde handdoek onder de kin, zodat de mond niet meer open kan vallen. Als er eenmaal lijk-stijfheid is opgetreden halen ze de handdoek weg. Op deze manier blijft de mond gesloten.
Vanaf vorig jaar is het mogelijk een overledene te laten balsemen.
Vroeger was dit alleen mogelijk bij leden van het koninklijk huis.
Vorig jaar is mijn moeder overleden en wij hebben van deze mogelijkheid gebruik gemaakt.
Daarom kon mijn moeder in de zomer zonder koeling op haar kamer blijven liggen.
En was het net of ze sliep de kleur blijft namelijk langer behouden.
Het kostenplaatje viel wel mee ongeveer 500 euro.
Wij hebben er al thans geen spijt van.