Wat betekent 'gerede kans' in de zin van 'Er bestaat een gerede kans dat alle tumoren kunnen worden vernietigd'? is dit woord algemeen gebruikelijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

De kans is redelijk (groot) dat alle tumoren kunnen worden vernietigd. Ook zou er kunnen staan: Er bestaat een reële kans dat ...enz. Ja, dit woord is vrij gebruikelijk.

Gerede is inderdaad een minder vaak gebruikt woord. Niet eens zo ouderwets, maar meer "formele" taal . In de betekenis van je vraag zou ik zeggen, er is een vrij ruime of grote kans (vanuit de rede bezien) dat alle tumoren worden vernietigd. Hoewel ik persoonlijk het woord vernietigd minder fraai vind klinken ;) Gevoelskwestie uiteraard, maar vernietigd klik beetje "grof, met zwaar geschut" bijna... Beter zou zijn iets als: tenietgedaan, doen verdwijnen?

Het is niet een heel erg gebruikelijk woord in de dagelijkse communicatie. Het wordt vooral gebruikt in de medische en in de justitiele wereld. Gerede twijfel [=scepsis] of de waarheid gesproken is. Een aanbod van gerede betaling.........blah blah.. Dat soort zinnen. In de ecyclo online vind ik alleen maar gerede 1) Gemakkelijke Je spreekt niet over een gemakkelijke kans, maar het betekent dus dat er een behoorlijk grote kans is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100