Hoe kan het dat er kippen bestaan? Dit zijn namelijk geen beesten die in het wild kunnen overleven lijkt mij.

Een makkelijker en lekkerder prooi dan een kip bestaat niet lijkt mij. Hoe kan het dat ze dan bestaan? Zijn ze altijd al in bescherming genomen door mensen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.7K

Antwoorden (3)

In Nederland komt de kip voor als exoot. Het gaat hierbij om kippen uit gevangenschap die zijn verwilderd. Onder bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld door bijvoederen) worden het er zoveel dat ze gevaar voor het verkeer kunnen opleveren.

Waarschijnlijk is de kip uit het Bankivahoen gedomesticeerd, maar de invloed van eventuele andere, in het wild levende hoenderachtigen kan niet geheel worden uitgesloten, maar het is inmiddels wel duidelijk dat het Bankivahoen de belangrijkste voorouder is. Hoe en wanneer het domesticatieproces precies is verlopen, is ook niet geheel bekend. Wel weten we dat in 3200 v.Chr. huishoenders werden gehouden in Azië, vooral in India. In een reisverslag van Marco Polo werd bijvoorbeeld melding gemaakt van een gedomesticeerd zwarthuidig Zijdehoen. Ook zijn er aanwijzingen dat de Egyptenaren en Chinezen reeds kippen hielden vanaf het jaar 1400 v.Chr. In het oude Sumer noemde men het de vogel uit Meluhha. De eerste gedomesticeerde kippen kwamen rond het jaar 700 v.Chr. in Zuid-Europa terecht. Tegenwoordig komen kippen vrijwel overal ter wereld voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mogelijk is dat hier te vinden:
http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=36405
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Azie heb je nog steeds wilde boskippen.
kippen kunnen uitstekend overleven in het wild.
ze doen het zelfs zo goed, dat het er op een gegeven moment te veel worden, en een deel moet worden weggevangen.
in vele steden zie je verwilderde/wilde kippen in de wat groenere wijken.
ze slapen veilig in de bomen, en kunnen zich met snavel en nagels prima weren.
ze zijn bovendien niet snel ziek.
van tijd tot tijd wordt er wel eens een gepakt door een hond, of wordt er een aangereden, maar verder doen ze het prima.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Wij hadden vroeger thuis krielkippen, die beesten zwermden uit over de hele buurt! En natuurlijke vijanden hadden ze nog genoeg om het een beetje in toom te houden: de nesten werden uitgehaald en de kuikentjes werden opgevreten, en af en toe kwam er eentje onder een auto.
Wat voor de wetenschap onmogelijk te aanvaarden is, want buiten het bereik van hun instrumenten en dus 'KAN het niet tot stand zijn gekomen', wordt in de Bijbel eenvoudig onder woorden gebracht, in de hierna volgende bewoordingen, die de heerlijkheid en betrouwbaarheid aan de Schepper toeschrijven, en niets, echt niets aan het toeval overlaten.
(Genesis 1:20-25) 20 Verder zei God: „Dat de wateren een gewemel van levende zielen voortbrengen en dat vliegende schepselen over de aarde vliegen langs het vlak van het uitspansel van de hemel.” 21 En God ging ertoe over de grote zeemonsters te scheppen en elke levende ziel die zich beweegt, waarvan de wateren gingen wemelen naar hun soort, en elk gevleugeld vliegend schepsel naar zijn soort. Toen zag God dat [het] goed [was]. 22 Daarop zegende God ze en zei: „Weest vruchtbaar en wordt tot vele en vult de wateren in de zeebekkens, en laat de vliegende schepselen tot vele worden op de aarde.” 23 En het werd avond en het werd morgen: een vijfde dag. 24 Verder zei God: „Laat de aarde levende zielen voortbrengen naar hun soort: huisdieren en zich bewegend gedierte en wild gedierte der aarde naar hun soort.” En het werd zo. 25 En God ging ertoe over het wild gedierte der aarde te maken naar zijn soort en de huisdieren naar hun soort en al het zich bewegende gedierte van de aardbodem naar zijn soort. Toen zag God dat [het] goed [was].

Voor elke evolutionist een onoplosbaar probleem, maar voor al wie in Jezus’ woorden ‘Vader, uw woord is waarheid’ geloven, en hun zintuigelijk waarnemingsvermogen in harmonie met deze uitspraak gebruiken, is er geen struikelblok.