Welke paddenstoel kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie foto, zo zien we het graag.
Je zult wel snel antwoord krijgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi exemplaar, mooie foto. NB. Als je paddestoelen wilt determineren is het ook handig om de hoogte te vermelden. De onderkant van de hoed is ook belangrijk, goed dat die op de foto staat. Je kunt tevens goed kijken bij welke bomen de paddestoel staat en dit noteren.

Het beste antwoord

Hij lijkt erg op de Amethistzwam.

Maar ben niet zo een paddenstoelen expert dus weet het niet zeker.
Heb het alleen in een boekje opgezocht.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

misschien is het een paarse schijnridderzwam?

het handig als je je vraag stelt bij wetenschap > biologie.
:)

Toegevoegd na 2 minuten:
sorry, paarse schijnridderzwam lijkt er toch niet echt op. vraag maar bij biologie, biologen hebben hier meer verstand van dan natuur en scheikundigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik zonet gedaan! Lijkt me inderdaad juister...
Onderstaande zwam lijkt er verdacht veel op. Dat zou volgens de 1e link de rodekoolzwam zijn.
En volgens de 2e link is de echte naam Amethistzwam of Laccaria amethystea en familie van de fopzwammen.

http://www.50plusser.nl/?signinlayer=n&page=vandaag&p=foto&photo_id=115940&Paarse-paddestoel

http://andredonkernatuur.blogspot.com/2011/09/rodekool-zwam-een-echte-fop-zwam.html

Ik dacht eerst even dat ik beduveld werd, met dat gezwam over rodekool- en fopzwammen, maar als 2 verschillende sites het erover hebben, zal er wel wat van waar zijn. Ik weet er niets van. Google geeft op rodekoolzwammen ook heel veel hits. Allemaal donkerrode/paarse paddestoelen, die vreemd genoeg weer allemaal verschillend van vorm zijn. Zal wel een heel uitgebreide familie zijn. ;-)