Is het van belang dat je partner qua genen veel van je moet verschillen?

Ik vraag me weleens af of dit nou echt van belang is. Je kan niet van de buitenkant zien of iemand bepaalde ziektes mee draagt. Iemand kan er nog zo gezond uitzien maar wel drager zijn van een bepaald gen wat niet bij diegene tot uiting komt maar wel kan overdragen op zijn kinderen.

Dus daarom de vraag, is het nou echt van belang dat wij qua genetisch materiaan veel verschillen dan van onze partner? Heeft dat meer kans op overleving of lijkt dit alleen maar zo?

Toegevoegd na 1 uur:
En hoe komt het dat sommige mensen qua genen niet veel van elkaar verschillen terwijl ze geen familie zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Lijkt me beter van wel,als jullie qua genen gelijk zijn aan elkaar bestaat de mogelijkheid,dat jullie ook bepaalde genen delen,die er voor zorgen,dat de nakomelingen bepaalde genetische afwijkingen hebben. Daarom is het ook niet toegestaan om met (naaste ) familieleden te huwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Onbelangrijk.

Alleen het paren met directe familie heeft serieuze consequenties.

Neem een genetische ziekte. Komt bij een op de 25 000 mensen voor. De kans dat 2 partners het hebben is dan 1/25 000 * 1/25 000 = 1/ 625 000 000. Verwaarloosbaar dus.

Als je echter broer en zus neemt. En stel een van de ouders is drager van de ziekte. Dan wordt de kans dat een kind drager is 50%. De kans dat ze beiden drager zijn is 50% * 50% = 25%.

De kans dat ze die ziekte doorgeven via de grootouder is dan 50% * 50% * 25% = 6,25%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, hoe meer verschil hoe sterker je nageslacht... Inteelt is een voorbeeld waarbij het verschil in genen zo klein is dat er zwak nageslacht ontstaat...
En net als bij honden, is het zo dat vuilnisbakkenras nooit ziek wordt en de rashonden steeds weer naar de dierenarts moeten (is niet een wet van meden en perzen, maar je mag het wel zo zeggen)

Ja dus inderdaad meer kans op sterke viriele nakomelingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar kijk. Hoe kan je er dan vanuit gaan dat diegene zo sterk verschilt? Dat kan je toch niet zien van de buitenkant?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel dat kun je in een milliseconde... Als je naar een disco gaat, kun je in een hele korte tijd precies die mogelijke gezonde partner eruit halen hoor... Daar is je bewustzijn toe uitgerust...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat bedoel je met bewustzijn toe uitgerust?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh wacht.. je heb het over gezonde partner. Dus wij mensen kunnen aan de buitenkant zien of diegene gezond is. Alleen.. is het dan van belang dat die qua uiterlijk en lichaamsbouw sterk van jou moet verschillen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je oog is zo geprogrammeerd dat je in een menigte meteen die persoon spot, ziet of waarneemt waarvan de mogelijkheid het grootst is dat je daarmee gezonde nakomelingen kunt maken... Dat is hardcoded in us... En is weer een middel tot komen tot sterk ras en dus overleving van de soort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee lichaamsbouw moet niet per sé verschillen, we zien de mogelijkheid tot gezonde nakomelingen... Dat is niet afhankelijk van de vorm van die ander...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je oog is niet geprogrammeerd, aangezien je oog enkel een middel is om licht op te vangen. Je hersenen doen het werk. En het zit niet alleen in de waarneming, geur, hormonen, feromonen etc. zijn van veel groter belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt helemaal maar... Dank je voor de verbetering... Samen halen we veel punten zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha!
En wat als je de pil gebruikt? Dit zou namelijk het proces verstoren. Of is dit gelul
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jouw bewering klopt Xinix,heeft mijn man problemen met zijn ogen gehad toen hij mij ontmoette.Na 10 jaar huwelijk en 2 kinderen werd ik chronisch ziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@azil... Zo zit het niet... Men ziet mogelijkheden, niet de toekomst...