welke spin is dit.?

dit is de onderzijde,door het glas van het raam gefotografeerd.zijn de twee uitsteeksels vooraan ogen op steeltje`s?de hele spin is ong.20 mm.lang.

Picture for question
12 jaar geleden
in: Biologie
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn geen ogen. Leuke foto!
niko
12 jaar geleden
spinnen raken wel vaker poten kwijt.soms in gevechten met soortgenoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie foto!
niko
12 jaar geleden
dankjewel.

Het beste antwoord

het voorste paar poten is duidelijk langer, dus dat schaart deze spin onder de renspinnen.

Toegevoegd na 31 minuten:
de uitsteeksetjes vooraan zouden zgn palpen kunnen zijn.
de mannetjes hebben orgaantjes aan het uiteinde van de palpen, die bij de paring worden gebruikt.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, daar zitten de palpen.
niko
12 jaar geleden
http://www.spreekbeurten.info/spinnen.html
@rieneke dank je ,door het woord "palpen" ben ik gaan googelen en vond het hele antwoord bij de link over de spreekbeurt..+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
niko
12 jaar geleden
beide antwoorden waren waardevol.rienekes antwoord was er het eerst en zette mij op het goede spoor.iedereen bedankt.

Andere antwoorden (2)

Lijkt me een standaard huisspin of een wolfsspin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hetbis idd een ren of krabspin, welke van de 536 soorten weet ik niet.
Hier nog een interessant stukje over de pedipalpen.

De pedipalpen, meestal afgekort tot palpen, enkelvoud palp, zijn de tastorganen van spinachtigen. Bij mannetjesspinnen zijn het bovendien de paringsorganen. Voor araneologen zijn de palpen van het mannetje bovendien een belangrijk determinatiekenmerk, in vele gevallen nodig om de spin binnen het genus (geslacht) op naam te kunnen brengen. Bij vrouwtjes wordt hiervoor naar de epigyne gekeken.

De palpen zijn gelede, wel wat op een poot gelijkende organen met 6 segmenten, genaamd (van het lichaam naar het uiteinde): coxa, trochanter, femur, patella, tibia en tarsus. De eindleden van mannelijke spinnenpalpen zijn complex van structuur en hebben een uitgebreide eigen anatomische nomenclatuur.

Aan de palpen kan ook een leek gemakkelijk het geslacht van een willekeurige (volwassen) spin vaststellen. Is het laatste palp segment niet verdikt dan gaat het om een vrouwtje. Is er een duidelijke knopvormige verdikking dan is het een mannetje. Bij onvolwassen exemplaren is bij de mannetjes het laatste palpsegment wel meestal al dikker dan bij vrouwtje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niko
12 jaar geleden
dank je voor het uitgebreide antwoord.zoals je kunt zien bij mijn reactie op rienekes antwoord,was ik er al uit.ben toch nog blij met de uitbreiding.+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1