Waarom kunnen we niet blijven staren zonder onze ogen te knipperen?

Als ik naar een voorwerp kijk zonder de ogen te knipperen dan gaan mijn ogen pijn doen en automatisch sluiten. Waarom is dat eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

je ogen moeten vochtig blijven en daar zorgt dat knipperen voor en zoals je merkt kunnen je ogen niet lang aan de lucht worden blootgesteld zonder droog te worden
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je ogen moeten vochtig blijven om goed te functioneren. Dit kan alleen mbv de oogleden die dan bij het knipperen over je oog heen rollen. Zie het sls reflex, want je kan het niet tot moeilijk stoppen, net als ademen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als niet knippert met je ogen dan drogen je ogen uit. Om dat te voorkomen knipper je met je ogen hierdoor komt er traanvocht op je ogen.