Wat is een uitzonderlijke (zeldzame) manier van voortplanten?

Neem bijvoorbeeld het zeepaardje, die doet het als volgt:

Naast hun bijzondere verschijning staan
zeepaardjes ook bekend vanwege hun
uitzonderlijke manier van voortplanten.
Hoewel in het dierenrijk de zorg voor
nakomelingen grotendeels voor rekening van
de vrouwtjes komt, heeft in het geval van het
zeepaardje het mannetje zich voor deze taak
opgeworpen. De geëmancipeerde rol van het
zeepaard-vrouwtje begint al bij de balts: zij
neemt het initiatief en gaat op zoek naar een
geschikte partner. Tijdens het baltsen grijpen
het mannetje en het vrouwtje – die er
overigens vrijwel identiek uitzien – elkaar bij de
staarten vast, zodat ze met de buiken naar
elkaar toe zijn gericht. Als de tijd voor paring is
aangebroken laten de diertjes elkaar los en
deponeert het vrouwtje via een legbuis (de
eileider die iets buiten het lichaam uitsteekt)
haar eitjes in de broedbuidel van het mannetje,
waar de bevruchting plaatvindt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.6K

Het beste antwoord

De varens, deze planten zijn sporenplanten,
ze hebben dus geen bloemen dus ook geen zaad.
De rijpe sporen die op een geschikt medium/ondergrond terecht komen , gaan een soort groene algjes vormen, een soort voorkiemstadium zonder wortels, het ziet er uit als hele kleine platte stukjes alg.
Het is nog steeds een onzijdig plantachtige , dan gebeurdt het wondertje, tussen/op het groen ontstaan mannelijke en vrouwelijke , voorkiemen, en hierna is er een soort bevruchting om daarna zich te ontwikkelen als een zeer klein varentje.
Pas nu is het een echte plant geworden, met bladeren en wortels.
Meer dan 400.000.000 geleden is deze plantenvorm ontstaan en nog steeds bestaan de varens vrijwel ongewijzigd, het is dus een zeer succesvolle manier van voortplanting, maar wel heel bijzonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
leuk om te lezen ed!

Andere antwoorden (13)

De Axolotl, een salamander die zich voortplant in het larvestadium..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de voortplanting van slakken is ook wel apart.
die kunnen kiezen of ze mannetje of vrouwtje willen zijn.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hetzelfde geld voor wandelende takken
Slakken schieten een 'liefdes pijl' af. Deze pijl wordt krachtig door de huid van de partner heen geduwd en blijft daar meestal achter. De pijl is een spitse kalknaald van een centimeter lang.

Zie bron voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik je voorstellen aan de bedwants? Die doen aan zogenoemd "traumatische inseminatie". Niks geen netjes penetreren van het vrouwtje, nee, met een gewapende penis wordt het exoskelet van het vrouwtje doorboort, waarna de man zijn lading achterlaat in de gapende wond. In de toegevoegde afbeelding zie je duidelijk wat voor een wond dit bij het vrouwtje achterlaat.

Dan heb je nog een andere insektensoort (kan de naam even niet bedenken) die bevruchte eitjes achterlaat in een geparalyseerd, dus nog levend, ander insect, zodat de jongen nog wat vers voedsel hebben wanneer de eitjes uitkomen.

Echt, voor de leukere dingen qua voortplanting moet je bij insecten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schorpioenen.

Ze hebben een nogal vreemde manier van voortplanten. Als een mannetje een wijfje tegenkomt waar hij mee wil paren, maakt hij een dansje voor haar. Hij komt daarbij klapperend met zijn scharen op haar af. Als het vrouwtje hem dan goedgekeurd heeft komt hij op haar af en gaan ze met de koppen tegen elkaar staan en pakken ze de scharen van de ander vast. Samen maken ze dan ook een dansje. Het mannetje deponeert hierbij een zakje met sperma over de grond en trekt het vrouwtje er met haar geslachtsopening overheen en de bevruchting is voltooid. Snel gaat het mannetje er dan vandoor, het vrouwtje zou hem natuurlijk kunnen aanvallen en opeten, maar dit is zeldzaam. Het vrouwtje kan het sperma opslaan en op die manier meerdere malen jonkjes krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Kangoeroe, op het moment dat de foetus "geboren"wordt is het nog niet levensvatbaar maar moet in de buidel blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De het vrouwtje van de bidsprinkaan (mantis religiosa) eet het mannetje op tijdens de daad. Of vlak erna, neem ik aan. In ieder geval overleeft meneer het niet. En de zwarte weduwe (héle enge spin) doet hetzelfde. Ja, ja, we kunnen nog wat leren van moeder natuur :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De garnalen. Sommige mannetjes kunnen veranderen in vrouwtjes. Als dit al raar klinkt kunnen garnalen ook nog eens alleen met elkaar paren als het vrouwtje net is verveld ( net als bij krabben). Het vrouwtje kan 3 keer per jaar paren en eieren afzetten en dit kunnen er in het derde jaar wel 25.000 zijn.
amc
14 jaar geleden
Zoals wel meer dieren is het anemoonvisje (zoals nemo)tweeslachtig .Zodra het vrouwtje overlijdt, ondergaat het dominante mannetje een geslachtsverandering en wordt een vrouwtje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De manier waarop die ene dochter van Boris Becker ter wereld is gekomen is ook vrij uitzonderlijk. Volgens mij is hij de enige man ter wereld die vader is geworden na orale sex :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwelijke hamerhaaien hebben geen mannetje nodig om voor nageslacht te zorgen. De Britse omroep BBC berichtte dat de vrouwtjes in staat zijn een onbevrucht eitje te laten ontwikkelen tot een embryo.

Ierse en Amerikaanse wetenschappers onderzochten de geboorte van een hamerhaaitje in een dierentuin in Nebraska in 2001. Die zaak zorgde zes jaar geleden voor veel wetenschappelijke ophef. Nu kon door dna-onderzoek bewezen worden dat er aan de voortplanting van het dier echt geen mannetje aan te pas was gekomen. Het is de eerste keer dat aseksuele voortplanting is vastgesteld bij haaiachtigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Egeltjes doen het heeel voorzichtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van pissebedden: (ja het gebeurt gewoon in je tuin).Het mannetje bevrucht het wijfje namelijk van twee kanten: eerst benadert hij haar links, vervolgens loopt hij naar de andere kant en neemt haar rechts te grazen. Hij maakt daarbij gebruik van twee stevige 'peniskokers' die het zwakke mannelijke geslacht steun bieden tijdens de daad.
Pissebedden zijn niet voor één gat te vangen. Het vrouwtje heeft twee vagina's en daar maakt 't mannetje dankbaar gebruik van. Met zijn forse piemel in de aanslag klimt hij eerst schuin links achter op haar rug, steunend op zijn linker 'peniskoker'. Vervolgens glijdt hij van haar af en bestijgt haar aan de andere kant, waar het ritueel zich herhaalt.