Vandaag, 5 april 2010 was het weer zover. Al 10 jaar tref ik elk jaar een wesp aan in mijn huis. Meestal in december t/m maart. Wat is dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Tja, ik heb ook de eerste dood getrapt, het zijn de koninginnen die overwinterd zijn en bij themperaturen boven de tien graden wakker worden.
Zoeken ze bij je binnen een verkeerd plekje waar het te warm is, dan worden ze te vroeg wakker en zo kan het gebeuren dat je in de winter een koninginnewesp tegen komt.
Het is dus telkens weer een andere wesp.
Deze wespen gaan de komende maanden nieuwe plaatsen zoeken om een nest te maken, vaak geeft dit grote overlast als het op een ongelukkige plek is, dan moet je een heel volk vernietigen en nu maar een.
Toen onze zolder nog niet geisoleerd was, hadden we soms wel tientallen koninginnenwespen in huis, die allemaal in het voorjaar wakker werden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, aan zo'n antwoord heb ik iets. Hoewel, ik kan er blijkbaar niets aan doen om dit te voorkomen. Meestal vind ik ze op zolder. Waarschijnlijk worden ze dus vaak in de winter wakker omdat ik daar de CV-ketel heb staan. thanks Ed

Andere antwoorden (3)

Die wesp verlangt ieder jaar weer naar een veilige omgeving.
En blijkbaar ben jij die veilige omgeving.
Wees er trots op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die wesp heeft in jouw huis een mooi beschut plekje gevonden om te overwinteren. In het voorjaar is hij weer wakker en gaat aan het werk. Niks bijzonders hoor, tenzij je een enorme wespenplaag krijgt, dan moet je op zoek gaan naar het nest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een wespenkoningin overwintert op beschutte plekken.
Vaak in een huis. Als je haar niet hebt gedood, maar het raam uit hebt gezwabberd, gaat ze nu ergens een nest maken en eieren leggen.
Het lijkt een beetje op de manieren van bijen, maar het gaat allemaal wat slordiger bij wespen.