waarom hebben planten licht nodig?

het is voor school een vraag. waarom hebben planten licht nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.8K
Amadea
12 jaar geleden
Niet alleen planten, maar álle levende wezens hebben licht nodig. Dus ook mensen en dieren!

Antwoorden (6)

Voor de fotosynthese!

Toegevoegd na 32 seconden:
Fotosynthese is een proces waarin lichtenergie wordt gebruikt om koolstofdioxide om te zetten in koolhydraten, zoals glucose.
bamibal
12 jaar geleden
Om te groeien.
Door licht onstaat de fotosynthese.
Dit gebeurd in de cellen in de plant en hierdoor is de plant ook groen.
Succes
Iemand hier kan het vast nog mooier uitleggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor fotosynthese.

Als ze fotosynthese hebben kunnen ze glucose maken (wat ze eten) en "ademen" ze zuurstof uit, wat was dus weer inademen.

Kortom, zonder fotosynthese valt er dus niet te leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle levende wezen hebben ENERGIE nodig om te leven.

Mensen nemen energie tot zich door te eten en dit te verteren, en gebruiken daar de zuurstof bij die ze inademen

Planten hebben licht nodig voor de fotosynthese (zoals al genoemd) en dat is niets anders dan HUN energie voorziening.

Ik zag net de opmerking dat alle levende wezens licht nodig hebben. Dit klopt in principe wel MAAR, wij zouden het wel een HELE tijd volhouden in het donker als we maar voldoende zuurstof voeding en water hebben.

Planten dus niet, die gaan zonder licht veel sneller dood
amigo
12 jaar geleden
Water+licht+CO2= glucose en zuurstof. Zoals mijn voorgangers al zeiden heet dit proces fotosynthese.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zonder licht is er geen fotosynthese mogelijk dus hebben ze licht nodig om hun proces verder te zetten ze hebben 5 factoren nodig 1) lucht 2) water 3) voeding 4) licht 5) temperatuur.
licht kan je in 3 verdelen de duur, de kleur en de richting. de duur is om de plant te stimuleren van de groei naar de bloei. (korte dag planten en lange dag planten). de richting kan je nog eens in 2 verdelen, difuuslicht = in de winter dan word het licht meer verdeeld.
gerichtlicht is in de andere seizoenen maar heb je meer kans op brandwonden. en de kleur = een spectrum van 7 kleuren dat je eigenlijk niet kan zien maar door RGB LED kan je de planten wel sturen.