Waarom hebben sommige dieren een karakter?

Ik heb twee poezen van hetzelfde ras, uit hetzelfde nest. Zij reageren totaal anders op een situatie en ik herken ook menselijke karaktertrekken/stemmingen in hen. Waarom is dit? En waarom herken ik dit bijvoorbeeld niet bij een goudvis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

katten kunnen idd zelfverzekerd zijn, lakoniek of timide.
ze hebben een verschillende "coping style".
die diversiteit is gunstig voor het voortbestaan van de soort, omdat de leefomstandigheden ook kunnen verschillen.
in de ene omstandigheid zal de kat met een bepaald karakter in het voordeel zijn, in de andere omstandigheid is een ander weer in het voordeel.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Elk dier, ook de goudvis heeft een eigen karakter.

Dat men het niet direct herkend komt mede doordat we te weinig weten over dieren kunnen we vaak ook de karakter trekken niet herkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
nou bij mij doen ze dat ook, het zijn altijd dezelfde die "laffer" (of verstandiger, is maar hoe je het bekijkt) zijn dan de soortgenoten, er is iets maatverschil daar zie ik het aan) + voor theodbn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een school vissen is te vergelijken als een kudde dieren ja zelfs met een groep mensen. Ze reageren als een groep om als individueel te kunnen overleven maar toch heeft ieder zijn eigen karakter, de laffe vis zal midden in de school zwemmen.
Voor een wijze raad: kijk even hier: http://www.youtube.com/watch?v=1c84T7KT-xs en luister van 0.32 tot 0.38.
Beter kan ik het niet uitleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goudvissen hebben ook karakters, de ene vis doet gekker dan de ander enz. Ook poezen hebben dat, en eigelijk alle dieren. Het is onbekend Hoe karakter gevormt word, de eene groep zegt: het zit in je genen, de andere groep zegt:het komt door de leefomgeving op voeding enzo. De groep in het midden zegt: het komt door allebij. Maar een ding is zeker karakter en karakter verschillen is puur om te overleven, dat is ook de reden waarom dieren er verschillend uit zien, deze kat heeft een lange staart en die kat staat op hoge poten. Karakter is erg belangrijk om te overleven. De een is een vechters baas een de ander dominant, een dier die op de goede manier dominant is, is funktioneel in de groep, het zal goed leiders schap bieden en naar veilige plaatsen brengen. Dieren met een goed karakter is ook een signaal dat ze vruchtbaar zijn. Dat is niet in alle gevallen zo maar in de meeste wel.
Goudvissen zijn in de meeste ogen van ons drooge dieren. Ga maar eens uren naar vissen kijken, Hoe ze zich bewegen en voelen enz, het zal je dan opvallen dat de stand van de rugvin emoties verraad. staat de rug Vin omhoog is de vis opgewekt en blij, nieuwsgierig enz. Staat de rugVin plat zal het dier niet lekker in zijn vel zitten en liever door andere vissen met rust gelaten willen worden. (Mijn goudvis is erg agressief) Stemmingen en emoties zijn ook erg belangrijk om te overleven, angst geeft aan dat je weg moet van gevaar, boosheid heeft de kracht om actie te ondernemen, blijdschap is goed voor de geest en lichaam. We kunnen ons een leven zonder emoties niet voorstellen. Ik denk dat dat slecht kan aflopen. Er bestaat een stoornis dat mensen geen angst voelen, dat is eigelijk levensgevaarlijk, je hebt nooit door wanneer je weg moet. Angst houd ons tot leven samen met alle andere emoties en karakter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om een antwoord te geven op de vraag waarom mensen en dieren van de zelfde soort,zoveel verschillende karakters hebben,heeft dan ook weer te maken met het voordbestaan van de soort.Zo komt het voor dat bvb Stokstaartjes,hoewel het knaagdieren zijn,bij gevaar alles het zelfde doen,bvb als ze een slang zien.Dan gaan ze allemaal als één groep voor de slang staan om hem te intimideren en weg te jagen.Binnen de groep zelf is het anders:Daar zit zit er al eens ene bij die agressief is en niemand kan hem uitstaan.Toch zijn er wijfjes die enkel met die agresieveling willen paren want hij weet zich te beschermen.Zo zijn er ook wijfjes die enkel in het gezelschap van de zeer zachte karacters willen vertoeven,want zij weten gevaar te vermijden.
Hé, Is dit bij mensen niet ook zo?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stokstaartje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is ook zo bij mensen, helaas is dat onbewust. maar mensen zijn er wel een stukje gevoeliger in, als hun partner te agressief is zal hij na een tijdje weer alleen staan. Want agressie wekt meestal angst op vooral als het zomaar uit het niets komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de agressie minderd is er meer kans dat beide partners bij elkaar blijven.