Wat heeft een gistcel eraan om suiker om te zetten in alcohol?

Gistschimmels zijn dol op suikers, zodat ze zich kunnen voortplanten en voor hun stofwisseling. Maar daarbij hebben ze wel zuurstof nodig.
In het geval dat er dus geen zuurstof is produceren ze ethanol: C6H12O6 → 2 CH3CH2OH + 2 CO2 + xATP.

Is het nu zo dat gist dat doet om ATP energie/warmte te verkrijgen? Zo ja, kost dat niet meer energie dan het oplevert? Zo nee, waarom doen ze het dan?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Een gistcel zal suiker aeroob dissimileren zolang er zuurstof aanwezig is, hierbij komt azijnzuur, melkzuur, methanol en ATP vrij. De ATP wordt opgeslagen als energie accu

Als de cel energie nodig heeft zet hij ATP om in ADP. Hierbij komt energie vrij die de cel naar behoeven kan aanspreken voor de nodige energie behoevende processen.

Aerobe dissimilatie stopt als er geen zuurstof meer is. De cel gaat nu anaeroob dissimileren, hierbij wordt uit ADP energie in de vorm van ATP vrijgemaakt.
C6 H12 O6 + xPi + x ADP -> 2 CH3 CH2 OH + 2 CO2 + x ATP
Hiermee kan de cel zijn processen op gang houden.

Natuurlijk wordt een deel van de energie verbruikt, anders was de cel een perpetuum mobile. Vroeg of laat komt er een moment dat er noch ATP noch ADP beschikbaar is en stopt de dissimilatie en sterft de cel. Maar tegen die tijd is ons wijntje goed drinkbaar!

http://www.biologielessen.nl/gg/introductie-in-de-stofwisseling

Voor zover het verhaal in Jip-en-Janneke taal.
Hieronder vindt je links naar meer info:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gisting
https://nl.wikipedia.org/wiki/Celademhaling
https://nl.wikipedia.org/wiki/Adenosinetrifosfaat
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is gewoon wat-ie er uit boert en ruft nadat hij de suiker verwerkt heeft. De gist heeft daar zelf net zo min meer wat aan als jij aan je eigen afscheidingsproducten. Dat WIJ die afscheidingsproducten goed kunnen gebruiken om bijvoorbeeld brood of wijn mee te maken is een leuke bijkomstigheid voor ONS, maar daar heeft de gist in kwestie natuurlijk niks meer aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan er geen bewijs voor vinden, maar ik kan me voorstellen dat gist een hogere tolerantie voor ethanol heeft dan bacterien. Hierdoor zou de gist dus een selectief voordeel hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het hangt er wellicht ook van af wat voor soort gist het is ; gisten waarmee me verschillende voedingsmiddelen maken zijn allemaal verschillend, maar wat ze in de natuur aan die eigenschappen hebben.....? Dat hoeft niet altijd per se ook in hun eigen voordeel te zijn natuurlijk. Alles wat een positief effect heeft zal evolutionair overleven /overerven, maar niet alles wat geen nut heeft hoeft om die zelfde reden te verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De ATP is waar het omgaat dit is de energieleverancier voor de cel.
In reactie wordt ADP omgezet naarATP dat een grotere energie inhoud die elders in de cel weer gebruikt wordt.
( ATP Adenosine Tri Phosfaat)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat klinkt als jouw vakgebied, niet als het mijne. Ik kan je daar werkelijk niets zinnigs over vertellen.
Ik denk dat je de vraag dan bij scheikunde moet stellen, niet bij biologie ?
Het gaat inderdaad om de ATP; ATP is de universele energiebron van de cel.

Menselijke spiercellen kunnen overigens ongeveer hetzelfde truukje; alleen maken spieren melkzuur (de bekende 'verzuring') ipv alcohol.

Toegevoegd na 39 seconden:
Vor de volledigheid: Het doel is dus om ATP te maken terwijl er geen zuurstof is.
tinus1969