Welke boom heeft het minste zuurstof nodig?

Ik denk de pinus pinea ( pijnboom) maar kan er niks over vinden en weet het dus ook niet zeker...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Er is weinig onderzoek naar dit soort zaken, en er is daarom ook weinig publiekelijk over bekend.

Bomen produceren overdag netto zuurstof. 's nachts echter verbruiken ze zuurstof. Je moet denken aan bomen die een lage groeisnelheid hebben, en weinig lucht uitwisseling. Dat zijn namelijk de soorten die langzame verbrandingsprocessen hebben, en dus 's nachts weinig verbruiken. Dan kom je al snel uit op naaldbomen groeiende onder zware omstandigheden. Ik denk dat de pijnboom een goede kandidaat is.

Zuurstof opname door de wortels is een slechte indicator, omdat planten ook via het sap zuurstof kunnen vervoeren, als de wortels erg nat staan bv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bomen hebben geen zuurstof nodig. Wel water, koolstofdioxide en licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boom heeft zeer zeker zuurstof nodig.
Overdag produceert een boom zuurstof (omzetting van co2 naar zuurstof) en 's nachts gebruikt een boom zuurstof.
Over het algemeen genomen kun je stellen dat een boom in de nacht net zo veel zuurstof verbruikt dan hij overdag produceert
Een boom heeft geen zuurstof nodig, alleen CO2, water en mineralen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boom heeft zeer zeker zuurstof nodig.
Zie mijn reactie op DutchMuppet
Als ik de vraag lees denk ik dat er ook een andere benadering mogelijk is.

Zie onderstaand stukje uit de wiki link

"Een boom maakt weliswaar zuurstof vrij als hij koolzuur gebruikt om koolstof te binden voor zijn groei. Als de boom echter doodgaat, kunnen er een paar dingen gebeuren: hij wordt gekapt voor bouwhout, brandhout of papier, hij rot ter plaatse weg of hij wordt verbrand. Bij het verbranden en wegrotten wordt precies evenveel zuurstof verbruikt als bij de groei is afgegeven. Alleen zolang het hout intact blijft is er een nettoverschil op de zuurstofbalans, dat wil zeggen zolang het bouwhout blijft bestaan of als de boom of vegetatie fossiliseert tot veen, bruinkool of steenkool. Als men een bos plant op een plaats waar het er voor die tijd niet was, is er een netto zuurstofeffect, maar alleen zolang tot het bos in evenwicht is en er meer groeit dan er wegrot"

Daaruit is de conclusie dat de boom die wordt gekapt en tot planken wordt verwerkt de minste zuurstof verbruikt.

Ik denk echter dat je vraag gaat over het zuurstofverbruik tijdens de nacht.

Ook daar nog een kleine overweging. Zuurstofproducerende planten schijnen minimaal 6 uur per dag licht nodig te hebben voor groei.

Bomen in de tropen staan onder hele andere omstandigheden dan bomen meer richting polen. Op de evenaar is het licht gelijkmatig (in tijd licht en donker)
Op onze breedtegraad is er in de zomer langer licht en in de winter korter licht.

Als ik (maar dat is een eigen bedachte aanname) bedenk dat de planten die het hardst groeien waarschijnlijk de meeste zuurstof PRODUCEREN, gok ik dat zij 's nachts ook het meest gebruiken (ze hebben waarschijnlijke een groter oppervlak groen en daarom is het EN maar maken EN meer verbruiken).

Volgens die aanname zullen langzaam groeiende bomen met relatief weinig groen ook het minst verbruiken in de nacht, dus is die pijnboom geen slechte gok, maar nog hogere ogen gooit het kelohout, een van de langzaam groeiendste bomen EN komt voor in noord-Finland en Letland
amigo
12 jaar geleden
Bomen hebben zuurstof nodig voor hun wortels.
Die zuurstof komt niet via de lucht omdat de wortels daarvoor te diep zitten. Ook niet van de boom zelf, wanneer die overdag zuurstof produceert.
Dat zuurstof wordt in de wortels gebruikt om energie op te wekken voor de opname van voedsel.
De ene boom heeft meer zuurstof nodig dan de andere.
In onderstaande bronnen staat bij sommige bomen de zuurstofbehoefte.
Maar om nu te zeggen welke boom van alle bomen de minste zuurstof nodig heeft, dat lijkt me teveel gevraagd.