Waarom knipt het enzym pepsine geen Valine, Alanine of Glycine?

Pepsine verbreekt de peptidebindingen in eiwitten waardoor dit kleine stukjes worden. Maar het slaat de aminozuren Valine, Alanine en Glycine over! Waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dit is inderdaad een moeilijke vraag, en hij is zelfs niet eenduidig te beantwoorden, omdat er voor Valine, Alanine, en Glycine elk afzonderlijke redenen zijn waarom pepsine daar niet zal knippen.

Het heeft te maken met de vorm van deze aminozuren, en de vorm van het enzym pepsine.

Een enzym is vaak een groot en complex eiwit, dat elastisch is, en van vorm kan veranderen, en waarvan het actieve deel heel precies op bepaalde moleculen past.

De drie aminozuren die jij noemt hebben waarschijnlijk bepaalde polaire gedeeltes, of uitstekende onderdelen waardoor pepsine er niet meer precies op past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

moeilijke vraag!

Het heeft volgens mij te maken met de orientatie van de moleculen, hoe ze er ruimtelijk uitzien zeg maar.

Sommige enzymen zijn daardoor geschikt om het ene aminozuur te knippen en andere voor iets anders.

In feite is het daarmee een soort eigenschap van het enzym maar zoals ik zeg, gebaseerd op ruimtelijke orientatie

zie bijgevoegd artikel met nog een aantal voorbeelden van specifieke enzymen
amigo