hoe kan het dat er nog leven op aarde is, terwijl er bij de dinosaurussen alles en iedereen is uitgestorven door die vuurbal?

of is het een mysterie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (6)

niet alles was uitgestorven, schildpadden waren er vroeger ook tijdens de dino's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan omdat er bij de dinosaurussen juist niet alles en iedereen is uitgestorven door een vuurbal.

al lang voor meteorietinslagen waren de dinosauriërs over het hoogtepunt van hun overheersing heen. de macht verschoof al een tijd in de richting van de zoogdieren. de meteorieten hebben niet gezorgd voor de uitsterving van dinosauriërs, maar hooguit een handje geholpen.

via de link vind je uitgebreide informatie over de theoriën en feiten rondom het uitsterven van dinosauriërs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen de dinosaurussen uitstierven, was er sprake van een grote uitstervingsgolf. Maar niet alles stierf uit. Vele soorten overleefden, waaronder de kleine zoogdieren en vele planten. Ook veel reptielen, zoals krokodillen, overleefden.

Uit de overlevende soorten evolueerden vervolgens de soorten die wij nu kennen.

Toegevoegd na 2 minuten:

Het uitsterven van de dinosaurussen vond plaats tijdens de vijfde grote uitstervingsgolf. Er waren dus vier eerdere grote uitstervingsgolven - sommige daarvan waren zelfs nog ernstiger dan de uitstervingsgolf die het einde van de dinosaurussen betekende.

Zie onderstaande bronnen voor een overzicht van de uitstervingsgolven.

Cryofiel
12 jaar geleden
Niet alles en iedereen is uitgestorven.
'Die vuurbal' is een meteoriet, welke het climaat op aarde aangepast heeft, en hierdoor zijn grote gebieden met planten ed tenonder gegaan. Hoe groter je bent, des te gevoeliger ben je vor zulke tekorten.

Vooral de grotere dieren zijn uitgestorven, en kleinere dieren hebben kunnen overleven omdat er voldoende voedsel was hun gedurende kortere tijd te laten overleven. Desalniettemin is 98% van al het leven verdwenen. Slechts enkele soorten hebben zich dus kunnen aanpassen / weten te overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet waar dat alle dinosaurussen zijn uitgestorven, want de vogels die wij nu kennen stammen af van de vliegende dinosaurussen (kijk maar naar de kenmerken zoals holle botten en de spieropbouw) ook hebben veel zoogdieren de inslag van de meteoriet overleefd door zich te verstoppen (voornamelijk onder de grond) en toen hun grootste natuurlijke vijand, de dinosaurus, uitgestorven was hebben die zijn in aantallen groots uitgebreid en zijn gaan evolueren tot de levensvormen die wij nu kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden dat de dinosaurussen uiteindelijk het niet gered hebben, omdat het "specialisten" waren.
Er waren planteneters en die waren weer voedsel voor de vleeseters.
Veel zoogdieren ( die het uiteindelijk wel gered hebben ) aten nagenoeg alles wat eetbaar was.
Ook hadden de dinosaurussen veel meer voedsel nodig dan de veel kleinere zoogdieren.
Het is dus simpelweg degene die zich het makkelijkst aanpast overleefd.