Wat zijn de rudimentaire lichaamsdelen bij mensen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
21.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lichaam's haar ???hoofd haar :) amandelen ,bepaalde haar strekker spiertjes , die je nek haren ,bewegen en ,kippen vel veroorzaken . En misschien bepaalde geur klieren ,die wij nu plat spuiten :) Ja dan de klieren ,de gal bakken , en m'n lurven ,dienen ook nergens voor .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kippenvel is handig hoor

Het beste antwoord

Rudimentair (anatomie)
Een
lichaamsdeel
wordt rudimentair genoemd wanneer de functie van het lichaamsdeel ons (nog) niet bekend is. Het lichaamsdeel kan in de loop van de
evolutie
zijn functie verloren
hebben of de functie is sterk verminderd. Het lichaamsdeel is nog wel aanwezig (als
evolutionair relict
), maar is vaak tot minimale proporties gekrompen. Daarnaast is het ook mogelijk
dat men de functie van het betreffende lichaamsdeel nog niet ontdekt heeft. Meer wetenschappelijk onderzoek moet daarover uitsluitsel geven.
Voorbeelden
Mensen:
Het
wormvormig aanhangsel
(appendix) dat bij een blindedarmoperatie verwijderd wordt.
Lichaamshaar
, vooral bij de man.
Mannelijke
tepels
De voetzoolspier (musculus plantaris).
Het
knipvlies
(oog) (membrana nictitans).
De oorspieren (musculi auriculares) om de
oorschelp
te bewegen.
De
stuit
of het staartbeen (coccyx).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De appendix (wormvormig aanhangsel).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een man: borstklieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rudimentaire lichaamsdelen zijn lichaamsdelen die door de loop van de evolutie niet meer nodig zijn, maar nog wel aanwezig.
Bij de mens zijn dat: de verstandskiezen, de appendix en het stuitje (stuitbeen)

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar ook: tepels bij mannen en de voetzoolspier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het knipvlies
De voetzoolspier
Tepels bij mannen
De oorspieren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo zouden wij onze oorspieren niet gebruiken? Die moeten toch immers ook aan hun energie komen om te functioneren?