Worden bacteriën resistent tegen alcohol en kokend water?

Er wordt vaak, om bacteriën te doden, alcohol of kokend water gebruikt. Met name chirurgen die hun werktuig erin laten onderdompelen voor de operatie. Maar op den duur worden ze er toch resistent tegen, net zoals antibiotica op de lange termijn zijn werkzame bestand verliest?

2K
Lijkt me dat een deel moet overleven om resistent te worden. Als elke keer alle bacteriën de pijp uitgaan is er niets over te dragen. Maar quote me daar maar niet op :)
Het antwoord is evolutie. Er zijn een bepaald aantal redenen om aan te nemen is dat deze organismen gedood worden door kokend water (eiwitten die bij deze hoge temperaturen uit elkaar vallen) of door vergiftiging met alcohol. Maar er moet maar toevallig eentje zijn die puur toevallig gemuteerd is in een organisme dat puur toevallig niet exact dit principe volgt en er puur toevallig in slaagt zichzelf voor te planten en de eigenschappen aan zijn nakomelingen door te geven.

Overleven bij temperaturen van 150 graden Celsius, 4000 meter onder water en bij gigantische hoeveelheden straling lijkt onmogelijk, maar er zijn organismen op aarde die dit kunnen. Deze organismes worden extremofielen genoemd. Zoals de naam al zegt, kunnen extremofielen in extreme omstandigheden overleven. Er zijn verschillende soorten extremofielen, die allemaal hun naam danken aan de omstandigheden waarin ze leven. Zo zijn er hyperthermofielen die kunnen overleven bij temperaturen van tussen de 80 en 150 graden Celsius en acidofielen die in omgevingen leven met een PH<3. Ook kan een organisme meerdere extreme eigenschappen hebben. Zoals het beerdiertje, wat extreem hoge niveaus van temperatuur, druk, droogte en straling aankan.Ontdekking

Extremofielen werden voor het eerst ontdekt in de jaren 80. Zo werden er op grote diepte organismen gevonden bij hydrothermale bronnen, bronnen op de zeebodem waaruit extreem heet water spuit. Deze ontdekking zorgde voor de realisatie dat het leven op aarde zo flexibel is dat het kan overleven in extreme omstandigheden. Vooral de mechanismen die er voor zorgen dat de organismen kunnen overleven, zijn interessant voor de wetenschap.

Dus wanneer er veel hoge temperaturen in de omgeving zijn, of veel alcohol, dan zal het leven zich daar op den duur op aanpassen.

Een voorwerp dat met alcohol wordt behandeld is dus niet perdefinitie steriel, net als gekookt water. Maar niet alle bacteriën zijn ziekteverwekkers, en niet alle extremofielen zijn overal aanwezig dus het hoeft ook niet altijde een probleem te zijn.

Maar het is inderdaad niet uit te sluiten dat het oiit wel eens een probleem kan worden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
Thecis
Leuk om te weten is dat de bacterien ook inmiddels in olievelden leven van de omzetting van benzeen. Waar we rekening mee moeten houden is evolutie. De bacterieen overleven en evolueren verder tot een soort dat in die omstandigheden aan kan. Bij het steriel maken, maak je alles dood. De plaatselijke evolutie stopt daar en er zijn geen bacterieen meer over die zich eventueel kunnen ontwikkelen tot een resistente soort. De kans dat ontsmetten / steriliseren dus niet meer kan, is best wel heel klein. Mocht je inderdaad een extremofiel op je werktuig zitten, heb je mogelijk een probleem. Maar zoals Oze al aangeeft, niet altijd.

Dat kan gebeuren ja maar de kans is klein dat de gehele bacteriesoort er tegen resistent raakt. In het geval van zo'n heet water bad moet die bacterie al gemuteerd zijn en hierdoor beter tegen het hete water kunnen, zijn nakomelingen zullen dan ook tegen het hete water restistent zijn. Tevens zijn er een aantal bacteriën die er al resistent zijn voor het hete water, alleen niet alle bacteriën zijn slecht en het overgrote gedeelte gaat wel dood.
Weinig kans.

Een antibioticum grijpt op maar één eiwit of molecuul aan. Dat betekent dat bacteriën die uit natuurlijke variatie een ietsje langer eiwit hebben, of iets meer of minder ervan, er meer of minder vatbaar voor kunnen zijn.
Ook grijpen antibiotica vaak in op de celdeling, omdat dat een complex proces is waarbij bacteriën op hun kwetsbaarst zijn. Zo is het een strategie van bacteriën om gewoon een tijdlang niet te delen.

Bij hoge temperatuur werkt dat niet. Die maakt vrijwel alle eiwitten gewoon kapot.
Denk bijvoorbeeld aan deursloten. Die worden steeds resistenter gemaakt tegen inbrekerstrucs. Maar die subtiele wijzigingen doen natuurlijk niets als je met een shovel door de deur rijdt.

Alcohol heeft ook zo'n totaaleffect. Het lost het omhulsel van de bacterie op waardoor deze gewoon leegloopt. Bovendien maakt het heel veel eiwitten in de bacterie kapot. Dat is zo'n groot en algemeen effect dat je je daar niet tegen kunt wapenen.