Waarom zijn de meeste scandinaviërs blond?

ligt het eraan dat ze zo noordelijk liggen of is het genetisch bepaald op een soort van ras zoals negroïde mensen en blanken?

met scandinavië bedoel ik noorwegen,zweden en finland.

edit: scandinavië: noorwegen,zweden,(finland) en denemarken

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.1K

Het beste antwoord

Dit is hetzelfde als vragen waarom de meeste negers zwart haar hebben.

Negers hebben een donkere huidskleur omdat ze oorspronkelijk allemaal uit Afrika komen, waar de zon bijna altijd schijnt. Hierdoor is de huid van deze afrikanen in de loop der eeuwen donker gaan kleuren om weerstand tegen de zon te bieden. Hetzelfde geldt voor hun kapsel: Het kroeshaar biedt betere bescherming.
Als je dan kijkt naar mensen die van oorsprong uit de noordelijker gelegen gebieden komen, die hebben niet te maken met de felle zonneschijn waar ze tegen beschermd moeten worden, die kunnen dus een lichtere huid en dito haarkleur hebben.

(Enne: je zegt dat je met Scandinavie noorwegen, zweden en finland bedoelt. Hier zit al een fout in.
Scandinavie bestaat volgens mij uit Denemarken, Noorwegen en Zweden en dus niet Finland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij ook bedankt voor de extra informatie.
Ik heb het nog even opgezocht en inderdaad, jouw deel klopt. Mijn deel klopt alleen op politiek niveau.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Je hoeft het n woord echt niet te gebruiken. En finland is wel in scandinavië.

Andere antwoorden (1)

Door afwezigheid van scherp schadelijk zonlicht, is er geen enkele prikkel van het individu om zich door bruinworden á priori te beschermen... vandaar dat pigment overbodig is geworden, wat je niet gebruikt, atrofieert... en dus blond en blank
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon omdat ik je wel mag en je soms dure woorden gebruikt:
er hoeft geen accent meer op de a, zie dikke Van Dale.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je...