Waarom gaat een kauw wel op een schaap zitten maar niet op eens mens?

Wij hadden schapen voor het huis, en bijna elke dag ging er een kauw op een schaap zitten. Maar zelden gaat een vogel op een mens zitten. Maar waarom? En is dit genetisch vast gelegd, of word dit door de ouders geleerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

de kauwenouders keren hun jongen dat schapen ok zijn, maar mensen niet.
kauwen die wij in de opvang grootbrengen, gaan zodra ze zelf kunnen eten in de groep in een grote vliegkooi.
daarbij beperken/ontmoedigen we ieder contact.
zouden we dat niet doen, dan zouden ze zeker bij willekeurige mensen op het hoofd gaan zitten.

kauwtjes doen dat om om eten te bedelen, en puur voor het contact, als ze door mensen groot zijn gebracht.
kauwen vinden schapen vooral tof ivm de losse wol die ze uit kunnen trekken om hun nest mee te bekleden.

Toegevoegd na 2 minuten:
ehm...keren is leren, sorry.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Schapen bewegen minder, terwijl mensen snel onverwachte bewegingen maakt. Daar schrikken vogels van.
Misschien als je in de wei tussen de schapen gaat staan, en niet beweegt, dat er dan wel eentje op je landt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kauwen zijn verbazend slimme vogels, ze zijn nieuwsgierig maar ook voorzichtig.
Jaren geleden had m'n broer een tamme kauw die op z'n schouder kwam zitten en die zijn naam "Alex" kon zeggen.
Een kauw ontdekt al gauw dat een schaap geen gevaar voor hem betekent, voor mensen is hij wat wantrouwender.
In het filmpje een tamme kauw van iemand anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Welk filmpje?
Amadea
12 jaar geleden
Ah, daar is ie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, sorry, ik voerde de tekst in op de mobiele site, voor het toevoegen van de video moest ik dus overstappen op de "grote" site van GV.