Hoeveel procent van een boom zit ondergronds?

Ik hoorde ooit dat het een beetje fifty fifty is...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
10K

Antwoorden (4)

Zo breed als de takken zijn van een boom, zo breed zijn de wortels ook.

Dit hoorde ik een keer van een tuinier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is geen duidelijk antwoord op dat verschilt van boom tot boom.
Keer uitzending gezien van rijdende rechter waarin iemand klaagde over een boom in de straat die zijn terras verziekte door de wortels.Toen plaatste de gemeente daar andere bomen die andere worteleigenschappen hadden.
Dus dat verschilt van t soort boom.
fifty fifty is een beetje kort door de bocht dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
50% kan zijn in lengte, massa en breedte.

Spar typen schijnen dezelfde lengte naar beneden te groeien als naar boven.

Brede bomen zijn vrijwel net zo breed met hun wortels als hun bladerdak uitsteekt.

Dus globaal denk ik dat het heel aardig klopt
amigo
12 jaar geleden
Gemiddeld groeien de wortels net zo ver van de stam vandaan als de boom hoog is, hoeveel procent dat is, kan je niet zeggen, immers alle soorten bomen hebben een ander wortelgestel.
Een Berk b.v. heeft een zeer uitgebreid oppervlakkig wortelgestel, maar een Den heeft maar een paar dikke wortels, diep naar beneden.
Bomen die erg op de wind staan, kunnen aan de windkant wel 5x zoveel wortels ontwikkelen dan de luwe kant.
Verders maken bomen in erg arme grond veel meer wortels dan bomen in voedselrijke grond.
Bomen in natte grond, maken geen penwortels, maar bomen in droge grond juist weer wel.
Mogelijk zit het ergens tussen de 20 en 50 %.