Waarom heeft een man een zwaardere stem dan een vrouw?

Wat is daar het biologische nut van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een hele goede vraag reistebrein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag +
Moet aan dieren denken, hoe dit bij hen zit.

Het beste antwoord

Een lage stem heeft als voordeel dat hij gemakkelijker om een hoek heen kan, hoog geluid is meer gebundeld.

Hetzelfde zie je bij licht, hetzelfde verschijnsel veroorzaakt de regenboog.

Vrouwen praten veel, en kunnen door hun hogere stem binnen een groep zich tot elkaar richten, vanwege die bundeling. Zeg maar een straalzender.

Mannen kunnen tijdens de jacht iedereen met hun stem bereiken, voor, naast en achter hen.

Volgens mij zijn dit de evolutionaire voordelen, die leiden tot het ontstaan en de handhaving van dit verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat heeft geen nut, dat is genetisch zo bepaald. Zonder reden dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt door testosteron. Dit is een mannelijk hormoon, zoals vrouwen oestrogeen hebben. Bijkomstig van dit hormoon is onder andere de zware stem (lichaamsbeharing, lichaamsbouw). Het heeft geen biologisch nut, maar testosteron wel, moge logisch zijn. De zware stem is een bijkomstigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus de bijkomstigheid van testosteron, de zware stem, heeft de evolutie er gewoon voor de leukigheid ingepropt?
Kan ik me weinig bij voorstellen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel mannen als vrouwen produceren testosteron en oestrogenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mannen produceren heel veel meer testosteron dan vrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite is het een onderdeel van de seksuele differentiatie die wordt aangestuurd door verschil in hormonale huishouding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite is het een bijkomstigheid denk ik ook (plus voor dit antwoord), maar ik denk wel dat de stem (bij beide geslachten) ook belangrijk is bij partnerkeuze. Bij de mens is taal juist datgene wat zo geëvolueerd is en stem dus ook belangrijk wordt gevonden. En zoals ik ook zeg in mijn antwoord: ook de sopranen onder ons hebben een kans, vrouwen vallen zeker niet alleen op zware mannenstemmen.
De conclusie van een onderzoek wat hiernaar is gedaan ( zie voor onderzoek de link )

De mannen beoordeelden de vrouwen met een lagere stem als betere opvoedsters. Maar als het op partnerkeuze aankwam, gaven ze toch de voorkeur aan een vrouw met een hogere stem. Vrouwen beoordeelden de mannen met een lage stem als betere jagers en toen ze deze groepen vergeleek, werd een duidelijk patroon zichtbaar: de moeders gaven de voorkeur aan hogere stemmen, de kinderloze, vruchtbare vrouwen aan lagere stemmen.

Volgens David Puts draagt dit type onderzoek bij aan het oplossen van een belangrijke evolutionaire puzzel. Het is namelijk nog steeds niet helemaal duidelijk waarom mannen een lagere stem ontwikkelen na hun puberteit. Deze wordt veroorzaakt door een toename van testosteron in het mannelijk lichaam. Een lage stem wordt dus geassocieerd met testosteron en daarom met goede genetische eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk antwoord. Aaron Sell heeft in 2010 onderzocht dat de relatie tussen een stem beoordelen op een krachtige of zwakke man niet aan de toonhoogte gecorreleerd kan worden en de puzzel is dus nog steeds niet echt opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal geen antwoord op de vraag als je het mij vraagt, of betekent deze keuze ook, dat door selectie zo mannenstemmen steeds lager zijn gaan worden? En dat mannen en vrouwen vroeger gemiddeld wel de zelfde hoogte hadden zodat mannen met een lagere stem dan gemiddeld eerder een partner konden vinden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wel een plus trouwens want het antwoord en link zijn sowieso interessant maar ik vraag me af of oorzaak en gevolg wel kloppen.
Dit heeft natuurlijk wel biologisch en geëvolueerd nut. Mannetjes moeten behalve jagen (tegenwoordig geld verdienen) vrouwen imponeren. De natuur doet dat door het mannenmodel wat sterker en groter uit te voeren dan de vrouwelijke exemplaren. Gemiddeld gesproken dan.

Gestuurd door mannelijk geslachtshormoon wordt het strottenhoofd groter en de borstkas groter zodat er meer volume lucht kan worden geplaatst. De stembanden worden wat langer en de stem daarom lager.

Wellicht konden de mannen vroeger ook beter enge grote dieren wegjagen.

In New Scientist heeft er in 2010 een artikel gestaan over mannelijke stem in relatie tot kracht. Hieruit bleek dat een zware stem juist niet per definitie betekende dat een man als krachtig werd beschouwd. Er is dus zeker hoop voor de sopranen onder ons.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bron onderzoek: Aaron Sell at the University of California, juni 2010.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle onderzoeken zijn mooi maar zet een rijtje dames neer en daarvoor een type a la Schwarzenegger.

Laat hem zijn mond opendoen en er komt een piepstem uit, ik weet zeker dat de dames wegrennen!!!!

Andersom nemen we een type zoals marilyn monroe, ze doet haar mond open en er komt een geluid uit waar een sergeant in het leger blij mee zou zijn, nou de mannen die net nog interesse hadden gaan nog even een blokje om.

Ik schrijf dit niet om er de draak mee te steken maar om te bewijzen dat de stem ons HEEL veel zegt over de fysieke kenmerken van een persoon.

En dus belangrijk in de partnerkeuze. Ik als vrouw zeg VEEEEL voorkeur te hebben voor een man met een mooie zware stem, staat voor rust, overwicht en gezag (dus die kan mij mooi beschermen zeggen mijn oergenen)

En soms..... dan klopt de stem in het geheel niet met de voorstelling van de persoon die je erbij had.

Voor mij het briljantste voorbeeld daarvan: Jan van Veen van Candlelight (zonder in details te treden)
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind jij Marc Marie Huybrechts dan geen schatje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die heeft weer met hele andere zaken rekening te houden van het kiezen/imponeren van een partner :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind dan eigenlijk het briljantste voorbeeld: david beckham......brrr...