Kan een spermacel ook met een andere cel dan een eicel versmelten?

De spermazotoïde die als eerste bij de eicel terechtkomt kan door het celmembraan van de eicel heendringen voor de bevruchting. Maar kan een verdwaald zaadje per ongeluk een verkeerde cel indringen? Of hebben alleen zaad- en eicel passende enzymen, bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Een zaadcel en een eicel kun je zien als een zeer specifieke sleutel op een heel nauwkeurig slot... En dan is dat een slot met vele, vele openingen waar sleutels in passen... En als er een sleutel in het contact zit en er door mag, slaan alle andere slotgaten in een keer dicht...
Maar het is zo specifiek op elkaar afgestemd, zo nauwkeurig gemaakt, onvoorstelbaar...
Net zoals je allergies kunt zijn voor alleen noten bijvoorbeeld, uit de miljoenen voedingsstoffen is er net eentje waar je niet tegen kunt... Ook zo onvoorstelbaar...
En als een sperma-cel dan toch een andere cel binnendringt, dus stel dat dat kan, dan wordt hij als ongewenste binnendringer behandeld en zal hij weggefagocyteerd worden, maw opgegeten worden door een witte bloedlichaam...