Hoe komt het dat rode bosbuffels zo in uiterlijk verschillen met kafferbuffels, maar uiteindelijk toch tot de zelfde soort behoren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

De (genuanceerde) definitie van een soort is: 'de grootste verzameling van populaties waartussen een effectieve uitwisseling van genen plaatsvindt of plaats kan vinden'.
Makkelijker (en minder goed) gezegd: twee dieren zijn van dezelfde soort als zij samen vruchtbare nakomelingen kunnen voortbrengen. Dit kunnen de rode bosbuffels blijkbaar.
Anatomische en morfologische kenmerken zijn dus niet (altijd) de bepalende factor wat betreft de systematiek. Bij fossielen dacht ik dat ze hier wel op werden ingedeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat ze in verschillende soorten gebieden wonen.
De een op de open savannen en de ander in dichte bossen.

De rode bosbuffel heeft veel weg van een bekender afrikaans dier: de kaapse of kafferbuffel.

Deze laatste is een bewoner van open savannen, de rode bosbuffel is de bewoner van dichte bossen in centraal westelijk afrika. En daar is hij ook op gebouwd.

In tegenstelling tot die kaapse buffels lopen bij de rode bosbuffels de horens plat over de kop naar achteren waardoor ze niet blijven haken wanneer ze door dichte begroeiing heen lopen. Daarnaast zijn ze kort en gedrongen gebouwd waardoor ze zeer wendbaar zijn. Ze zijn klein in verhouding tot anderen buffels, ongeveer 1.20 meter hoog. Een stier weegt max. tot 320 kg, een koe 270 kg. De korte, rode beharing met zwarte aftekening aan de onderpoten en de streep op de rug is in het oerwoud een prima schutkleur