Heeft ooit iemand al iets begrepen van wat dieren "vertellen"?

Toegevoegd na 2 minuten:
Van wat ze tegen elkaar zeggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

ik ben ervan overtuigd dat m'n katten onderling communiceren op een ingewikkeld niveau wat ik niet altijd kan begrijpen.
hun geursignalen bijvoorbeeld ruik ik niet.
maar toch is veel van hun communicatie voor mij te "lezen".
wat doet de staart, hoe staan de oren, de grootte van de pupillen, verschillende vocalisaties, dat alles maakt duidelijk hoe de kat zich voelt en wat hij over wil brengen.
een goed verstaander heeft aan een halve mauw genoeg! :)
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja natuurlijk.
Mensen kunnen al eeuwen lokgeluiden nadoen. We weten wat vogels elkaar willen 'zeggen' met zo een geluid.
We gebruiken dat ook om vogels weg te houden, met angstgeluiden.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat zeggen ze dan? Nadoen is een koud kunstje
AWM
14 jaar geleden
Inderdaad. En dat we de inhoud van de boodschap begrijpen, want de dieren reageren zoals verwacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan wel kloppen, dat ze naar verwachting reageren, maar kun je ook een voorbeeld noemen van wat deze dieren te melden hebben?
AWM
14 jaar geleden
Iets van "Kom hier" en "Ga weg".
Maar, er zijn vele diersoorten waar we in dat opzicht geen flauw benul van hebben. Dolfijnen en walvissen enzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, dolfijnen en walvissen zijn een goed voorbeeld.
Ik vraag me al jaren af of er al mensen zijn die deze "taal" begrijpen.
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article986018.ece/De_dierenfluisteraar_komt_naar_u_toe

Deze dame blijkbaar wel.
En zo zijn er vele dierenfluisteraars die dit pretenderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, pretenderen, dat zeg je goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is altijd een heikel punt heb ik al begrepen sinds ik op GV zit. Het verschil tussen geloof en wetenschap. Ik zie dat wel en zal een ander nooit mijn geloof opdringen, en sta zeker wel open voor discussies over discutabele zaken.
Zo zullen er vele mensen zijn die dit (deze vraag) wel geloven, en dat als hun eigen waarheid zien. Want als dat namelijk niet zo was, dan waren er (in dit specifieke geval) ook geen paardenfluisteraars. Ieder geloof wordt toch in stand gehouden door de gelovigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In contact komen met een dier kan een gave zijn die ver gaat. Ikzelf heb bijvoorbeeld een goede band met een aantal honden. Het kan een aangeboren eigenschap zijn.
Nu wil ik graag weten of de geluiden die sommige dieren maken ook een ware boodschap verhullen. (en dan heb ik het niet over hondengeblaf, maar over de meer geluidsvarieerende dieren zoals bv vogels die lijken een heel gesprek te voeren.)
Ja natuurlijk, elke katten of hondenbezitter weet wanneer zijn dier honger heeft of zijn behoefte moet doen... Dat zeggen de dieren tegen hun baas...

Maar samen chatten dat gaat dan weer niet, omdat een dier geen taal tot zijn beschikking heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet jij zo zeker dat er geen dieren zijn met hun eigen taal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taal impliceert denken... Als er denken is dan is er taal... Zonder taal, geen denken en vice versa... Welk dier heeft een taal? Alleen de mens... Dat wil niet zeggen dat dieren niet communiceren, non-verbaal... Natuurlijk doen ze dat... Als een hele bos vogels samen in een zwerm vliegen, dan communiceren ze met elkaar, en wel 10 keer sneller dan mensen dat ooit zouden kunnen, maar dan zonder taal... Er is geen enkele baas, er is geen enkel individu die iets anders doet dan vliegen in de zwerm... Maar dat is GEEN taal, dat is communicatie en éénzijn, éénzijn in de zwerm... zo is dat zoisdat...
Onze kat is heel schuw, maar toch gaat hij mee wandelen als wij hem daarvoor roepen. (als wij weggaan voor boodschappen en hem niet roepen blijft hij gewoon waar hij is). Onderweg moet hij vaak even plassen. Eerst liepen wij gewoon door en raakte hij dus een stukje achter. Dan moest hij hollen om ons weer in te halen. De laatste weken miauwt hij als hij moet en daar maken wij uit op dat we moeten wachten. Thuis heeft hij een kattenbak waar hij zonder te miauwen op ging. Maar sinds het voorjaar is hij alleen nog maar buiten en doet daar ook z'n behoete zonder te miauwen. Hij heeft dus een taal én de intelligentie om ons iets aan ons verstand te brengen. Als ik 's morgens het balkon op stap om hem te begroeten krijg ik ook een miauw en dat is niet voor eten want dat heeft hij dan al van mijn man gehad die altijd eerder opstaat dan ik. Het is duidelijk een groet.

Ik denk dat veel dierenliefhebbers/bezitters met hun dier kunnen praten omdat ze elkaar (het dier en zijn baasje) door en door kennen en van elkaar weten wat er bedoeld wordt ook al zijn de geluiden niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren kennen geen gesproken taal maar geven elkaar wel signalen zoals geur, geluiden, lichaamsgebaren, gelaatsuitdrukking enz. Apen en dolfijnen bijv. gebruiken klanken die staan voor een bepaald begrip zoals krijsen als er gevaar dreigt. Bavianen hebben rood gezwollen achterwerken als ze willen paren net zoals zwanen baltsen en bij de herten hoor je dat ook duidelijk. Partners, soortgenoten en roofdieren kunnen elkaar het beste verstaan, maar diersoorten die in het dagelijks leven niets met elkaar te maken hebben zullen elkaars signalen niet begrijpen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Een huisdier luistert ook niet wat je zegt maar hoort aan de klank van je stem wat je bedoelt. Ik heb het wel eens uitgeprobeerd met mijn hond (een duitse herder). Ik zei met harde stem:"je bent lief", hij boog zijn kop en gedroeg zich alsof ik hem strafte, toen aaide ik hem en zei met lieve stem:" je bent een stoute hond ".hij kwispelde en was blij. Als ik`s avonds opstond en zei:" aa,ie ee"? inplaats van normaal gaat ie mee, stond hij al bij zijn riem.Ik bedoel maar.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij spreekt over signalen, denk je dan niet dat de wat meer ontwikkelde diersoorten een signalen taal hebben die sommige mensen kunnen begrijpen?
amc
14 jaar geleden
Wij begrijpen die signalen toch? Ik weet wel wanneer ik een hond beter niet kan benaderen,dat laat hij wel merken, ik weet ook wat mijn kater wil als hij kopjes geeft,maar ik bedoel dat ze niet met elkaar praten, snap je?
Als katten elkaar tegen komen op vreemd terrein kunnen ze geeuwen om aan te geven dat ze niet willen vechten.
Als een hond opgroeit in een gezin met katten zie je ook vaak dat die honden gaan geeuwen als ze aan willen geven dat ze geen kwaad in de zin hebben. Dieren van verschillende soorten kunnen dus zelfs elkaars taal leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Als een mens gaapt, ga je vanzelf gapen. Als een hond een kat ziet die lekker lui ligt te gapen en die hond ligt er lekker lui bij, gaat hij automatisch meegapen. Volgens mij liggen ze dan niet lekker te kletsen met elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ amc: die honden doen dat dus ook op straat als ze een andere hond of mens tegen komen en niet als reactie op het gapen van een ander.
amc
14 jaar geleden
@feniks; ik heb het nooit gezien ook nooit opgelet,hoor. Zal toch eens opletten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet het dus vooral als je een vreemde kat in de buurt van zo'n hond zet, als zo'n kat dan gaat blazen kan de hond dan gapen om de kat duidelijk te maken dat hij niet wil vechten.
Het is heel duidelijk te zien als je een kippenhok bekijkt waar behalve de kippen ook een haan is. De haan kan veel meer geluid voortbrengen dan alleen maar het luide kraaien wat iedereen zo goed herkent.
De haan stuurt de kippen aan, met simpele zachte tokgeluiden, en de kippen gehoorzamen direct. Als er wat voedsel te vinden is, dan hoor je direct de haan iets klokken, en de kippen schieten toe. Dreigt er gevaar, dan schieten de kippen terug in het hok zodra de haan begint te waarschuwen.
Wat hij precies zegt, is natuurlijk niet bekend. Maar dat hij aanwijzingen geeft is heel goed zichtbaar.

Naar allerlei diersoorten is er uitgebreid onderzoek gedaan, hoe communiceren deze beesten met elkaar in het wild of in gevangenschap. Ja, de mens heeft zeker al iets begrepen van wat dieren te vertellen hebben. Verbaal en non-verbale communicatie is al uitgebreid onderzocht.
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
wat betreft dat waarschuwen bij gevaar, daar is onderzoek naar gedaan.
wat blijkt? bij het naderen van een vos wordt een andere waarschuwing gegeven dan bij het signaleren van een roofvogel.
itsme
14 jaar geleden
En dat wist ik weer niet, Rieneke! zo leer je weer altijd bij :-)
Voor zover je kunt spreken van 'taal', begrijpen we van veel dieren vrij aardig wat ze 'zeggen'. Kijk maar naar je eigen reactie als je een hond tegenkomt: staat hij stokstijf met zijn oren omhoog en lippen opgekruld te grommen, dan weet je dat hij iets heel anders bedoelt dan wanneer hij met zijn kop iets lager kwispelend aan komt lopen.

Zelf heb ik cavia's, en verbaas ik me vanaf het begin al over hun 'geklets'. Cavia's gebruiken veel verschillende geluiden om met elkaar te communiceren, en bovendien zijn het echt sociale dieren. Als bijvoorbeeld één van de drie even het hok uit is geweest en weer wordt teruggezet, barst er een heel 'gesprek' los met een grote variatie aan klanken. Als je zulke dieren een tijdje hebt, leer je wel steeds beter te duiden wat al die geluiden betekenen. Maar het blijft wel een primitieve communicatie van bijvoorbeeld opgewondenheid, honger of dominantie etc., een écht gesprek is het gewoon niet.