Bijvoorbeeld, als een dokter een spuit heeft met een soort stofje erin en hij/zij spuit in je arm. Hoe komt de bepaalde stof in je hersenen terecht?

Ja ik ben net nieuw, dus sorry als dit in de verkeerde categorie is. D:

Toegevoegd na 1 minuut:
Pls help me, ik moet zo gaan. DX

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

het gaat door je bloedbaan en komt overal, dus ook in je hersenen.

Toegevoegd na 23 minuten:
plaatje voor de duidelijkheid. je hart pompt je bloed door je lichaam, en op de foto kan je zien waar de grote aderen en slagaderen lopen.

de haarvaatjes zorgen ervoor dat het zelfs bij de kleinte cellen komt, maar deze zijn niet aangegeven (dan zou het hele plaatje rood zijn en schiet je er nog niets mee op) :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe uitgebreid wil je het hebben. Ff een plusje aanklikken
Er zijn drie manieren van injecteren
onder de huid
In een spier
In een ader
Op alle drie manieren komt 'het stofje' in je bloedbaan, bij de laatste het snelste en bij de eerste duurt het het langste.
Via het bloed komt het verder in je lichaam, afhankelijk van welk
'stofje' het is zal het zijn werk doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet in een slagader?
Het wordt in je bloedbaan/weefselvloeistof gespoten die het vervolgens via de bloedvaten naar de halsslagader brengt, vandaaruit komt het in de hersencellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet iedereen hier de bloed-hersenbarrière? Zo simpel komen bepaalde stofjes vanuit je arm niet in je hersenen terecht. De bloed-hersenbarrière beschermt de hersenen juist tegen kwade stofjes en houdt daardoor ook veel goede stofjes ( die je wel daar zou willen hebben als dokter) tegen.
Het is dus eigenlijk best lastig om iets in de hersenen te krijgen.
Helaas zijn er ook stofjes die wèl klein genoeg zijn zoals bijvoorbeeld heroïne of alcohol, waardoor je na een kleine inname al snel de gevolgen merkt.
Voor meer informatie over de bloed-hersenbarrière raad ik je de wikipedia site hieronder aan.