Hoe weten dieren die uit een ei komen, dat ze door de schaal heen moeten prikken om geboren te worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Een dier, dat uit een ei moet komen, heeft een zg. eitand op z'n snavel of op z'n snoet (reptielen), waarmee ze een gaatje in de schil van hun ei kunnen prikken en dat dan groter maken.
Het instinct vertelt een dier dat het tijd is voor 'action'.
Zoals een gazelle direct probeert op te staan, een zoogdier direct op zoek gaat naar z'n eerste maaltijd, en weet, dat het z'n tong om een tepel moet leggen en gaan zuigen.
Instinct is eerste levensvoorwaarde : zonder die instincten zou er geen leven zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat ze op een bepaald moment gewoon niet meer in het ei passen?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Instinct en overlevingsdrang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijke reflexen, net zoals een baby weet wat hij moet doen als hij aan de borst wordt gelegd.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of als die een luchtje wil scheppen +
Voelen ze dat dan, volgens mij worden ze gewoon te groot voor dat ei en barst het vanzelf.

Toegevoegd na 1 minuut:
Door dat het te klein wordt drukken ze gewoon tegen de schaal om meer plaats te hebben en barst de schaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is evolutionair in de genen ingebakken. Zo zijn er duizenden instincten bij dieren (en dus ook bij mensen) werkzaam zonder welke er geen of minder overlevingskansen voor het individu of de soort zouden bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad een kwestie van instinct. De gangbare omschrijving van instinct in het diergedrag is een complex onveranderlijk en soortspecifiek aangeboren gedragspatroon. Het openen van het ei is niet al te complex, maar naar mijn mening toch weer niet zo simpel dat je het als een reflex kunt omschrijven, maar het is wel een grensgeval.

Instincten worden getriggerd door bepaalde prikkels.
Googlen (triggers, hatching, birds) levert op dat de trigger een stijging van het CO2 gehalte in het bloed is. Het kuiken prikt door het binnenste ei-vlies met zijn snavel, vult de longen en begint te ademen vanuit de vlak daarvoor vergrote luchtcel en ademt dan steeds zijn eigen CO2 weer in. Bij een bepaalde concentratie gaat het kuiken de juiste houding aannemen en begint het met de eitand het ei van binnenuit open te snijden.