Een kip is eigenlijk een eierfabriek. Ze heeft altijd 2000 dooiertjes op voorraad. Als een dooier groot genoeg is valt het door een soort trechter waar het 20 minuten blijft. Dan gaat het door naar de eileider waar in drie uur het eiwit wordt gevormd.

Het ei komt dan in het gedeelte, waar er twee schaalvliezen bijkomen.
Daarna belandt het ei 20 uur lang in het gedeelte waar de harde schaal wordt gemaakt. Eenmaal klaar wordt het ei door de kip uitgepoept en kunnen wij er een omeletje van bakken.

Op dit filmpje van "Willem Wever zie het het prachtig uitgelegd!!

http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/hoe-maakt-een-kip-een-ei
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is het leukst voor kinderen, had deze vraag samen met mijn zoon gesteld! Vandaar beste antwoord.

Andere antwoorden (1)

Inderdaad komt bij een vogel zijn eileider niet uit in een baarmoeder maar in een soort holle ruimte waarin ook de ontlasting, de urineleider, de schelpenbrei als kalkklier, nog een uitgang van een apart zakje met daarin het hanenzaad en meerdere kliertjes allemaal tesamen uitkomen, achter het rectum dus want een vogel heeft maar 1 uitgang en kan niet plassen.
Deze bijmengingsconstructie heeft overigens het nadeel dat kippenmest sterk giftig is en ruikt naar ammonia: een vogel is eigenlijk niet bedoeld om in dichte hokken te kunnen houden: de meeste vogels kunnen daarom niet ruiken en kunnen bij blauw licht niets zien.
Nog een 2e constructienadeel is dat je een kip nooit ondersteboven mag houden of mag ook nooit omgekeerd worden - dan legt een vogel wel een jaar geen eieren meer!
Ondanks dat een ei in een niet-steriele omgeving wordt gelegd heeft dit geen invloed dankzij de vele kliertjes die in deze zak hun uitgang hebben. En om het ei steriel te houden smeert de kip tijdens het leggen een waslaagje erop dat tijdens het eruitkomen glinstert en dan stolt: vandaar dat het boeren is verboden om met vochtige doeken hun eieren van aankoeksel te verwijderen want dan kan een ei snel bederven: de Autoriteit van Voedsel en Waren deelt hiervoor dan ook bekeuringen uit!