wat is dit voor insect?

helaas niet zon duidelijke foto.
breed geel achterlijf
vrij groot
lange voelsprieten met opvallend geel/oranje punten
eet suikerstroop
gevonden in bernisse aan de recreatieplas

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (2)

lijkt me een wesp
12 jaar geleden
niko
12 jaar geleden
die zijn op deze foto niet te zien.
niko
12 jaar geleden
er zijn zoveel soorten wespen.tis er een van.
niko
12 jaar geleden
ok,is geen weps.ik weet ook niet alles. :>)
Gele kamlangpootmug

Van juni tot augustus vliegen de gele kamlangpootmuggen in ooibossen en oevergebieden. Ze worden 's nachts door licht aangetrokken. In Europa komen ze overal voor, maar nergens in groten getale. Ze lijken een beetje op zeer grote wespen, maar ondanks de stekelvormige achterlijfspunt bij het vrouwtje kunnen ze niet steken

Ze hebben opvallende kleuren. Het borststuk en achterlijf zijn lichtbruin tot donkerroodachtig en het vierde en vijfde achterlijfsegment is dofgeel. Ook de halsring is geel. Aan het eind van de doorschijnende voorvleugel zit een grote, donkere vlek. De mannetjes hebben lange kamachtige voelsprieten en hebben een oranje tot zwarte kleur. Bij de vrouwtjes zijn deze zeer kort.