Wat maakt het water reflecterend

Waarom kan water reflecterend worden? Maar soms zie je ook dwars doorheen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.9K

Het beste antwoord

Ik denk zelf dat wanneer er licht op schijnt (zon licht)
dat het daardoor reflecterend is, als er geen licht op schijn kan je er gewoon doorheen kijken als het water helder is natuurlijk..................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spijt me zeer, maar dit is zwaar banale onzin. Het feit dat je het kan zien betekend al dat er licht op valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit antwoord voornamelijk bestaat uit kletspraat. Vandaar mag ik u feliciteren met een dikke -

Andere antwoorden (2)

Reflectie of weerkaatsing van elektromagnetische straling (zoals licht) is het terugkaatsen van straling bij de overgang naar een stof met een afwijkende impedantie voor deze straling. De gerichte weerkaatsing van licht wordt een spiegeling genoemd.

Het terugkaatsen van een golf aan een oppervlak wordt veroorzaakt door de overgang naar een medium met een andere golfweerstand (golfimpedantie). Bij geluid is de golfimpedantie het product van de geluidssnelheid en de dichtheid, bij elektromagnetische straling het quotiënt van de elektrische veldsterkte en de magnetische veldsterkte. Over het algemeen gaat reflectie gepaard met breking, een gedeelte van de golfenergie gaat over naar het nieuwe medium na het ondergaan van een richtingsverandering (breking), een ander gedeelte wordt teruggekaatst.

De reflecterende laag moet een dikte van enkele golflengtes hebben, omdat de reflectie van fotonen niet plaatsvindt op het oppervlak van het materiaal, maar het gereflecteerde licht de resultante is van trillingen van alle elektronen in het reflecterende materiaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat water een andere brekingsindex heeft dan lucht, weerspiegelt het beelden die een invalshoek hebben die te klein is om het licht in het water in te laten dringen.
Dus speelt de hoek waarmee het licht het water raakt een rol.
Tevens weerspiegelt het water een deel van het licht als je er recht in kijkt, omdat water ook deels reflecteert.
Het gereflecteerde licht is echter enigszins gepolariseerd, zodat je met een polaroidbril de reflectie grotendeels dooft en dan IN het water kunt zien.

Overigens zijn reflecties vaak wat gepolariseerd en kun je daardoor met polaroidglazen schiittering(reflecties dus) deels dempen.
Dat water reflecteert komt door het dichtheidsverschil tussen water en lucht.

Daarom ook wordt je op het water sneller bruin (en verbrand je dus ook sneller) omdat het licht van twee kanten komt en juist UV goed gereflecteerd wordt door water.

Zonder polaroidbril bepaalt dus de kijkhoek of je de reflectie opvangt of de transmissie (het licht wat door het water gaat.)

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens is wat je ziet als je in water kijkt een mengbeeld van transmissie, reflectie en breking.
De meest prominent aanwezige component overstraalt de andere effecten, door de kijkhoek en de omstandigheden kies je dus welk effect overheerst, ofschoon de andere effecten niet verdwenen zijn.
Het is wat vergelijkbaar met het gegeven dat je overdag bij heldere hemel geen sterren ziet. Ze zijn er wel maar de zon overstraalt alle andere lichtbronnen aan het firmament.