Hoeveel kilo zuurstof ademt een mens in zijn leven in?

Ervan uitgaande dat een mens precies 80,7 jaar (29.475 dagen) wordt, het gemiddelde van Nederland volgens deze website:
http://www.google.nl/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=sp_dyn_le00_in&idim=country:NLD&dl=nl&hl=nl&q=levensverwachting

Hoeveel kilo ademt een mens per dag/week/maand? En hoeveel is dat dus over zijn hele leven? :-) Bedankt!

~Amfi

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Ongeveer een kilo zuurstof per kilo droge stof in de voeding. Het hangt verder alleen nog af van het Respiratie Quotient, en dat hangt weer af van het percentage vet, waarin nauwelijks zuurstofmoleculen zitten, daarom moet je bij een vetrijk dieet wat meer zuurstof inademen voor de verbranding.

Je zou de energieopname kunnen gebruiken 3240 kcal per dag per mens. 1 kg zuurstof staat dan voor 4700 kcal.
Wordt dus 80.7*365*3240/4700 = 20 350 kg zuurstof.