Volgens de bron (engels), kunnen katten in het (voor ons) donker zien, omdat het retina het licht tweemaal verwerkt, waardoor weinig licht voor een kat veel licht lijkt. Het is niet zo dat bij afwezigheid van licht een kat ook kan zien (daarvoor heeft het oren, neus en/of snorharen nodig), maar op het moment dat het menselijk oog spreekt over donker, zien katten dit als bijna schemer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, ze zien alleen maar in het schemer.

Toegevoegd op 16-06-2009 11:33:54
Voor oriëntatie in het donker hebben ze hun snorharen nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij proberen ze het wel... de pupillen gaan wijd open...
maar volgens mij moeten ze het speciaal van de snorharen hebben in het duister...

Toegevoegd op 16-06-2009 11:37:08
In het donker kunnen katten niets zien, net als mensen, maar hun ogen kunnen wel in het zwakste licht werken. Katten kunnen ieder sprankje licht dat beschikbaar is, opvangen en benutten. Hun netvlies is niet groter dan het onze maar het ontvangt relatief veel meer licht omdat het hoornvlies, de pupillen en de lens veel groter zijn. Om het licht sterk te concentreren is hun bolling veel groter. En ander voordeel van de kat is dat de oogbal korter is dan het onze, waardoor ze een breder gezichtsveld hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grinnik... wij hebben dezelfde bron zo te zien, alleen was jij wat sneller.
Katten kunnen beter zien in het donker dan mensen. Dat komt doordat in hun ogen een laagje cellen zit. Die cellen noemen ze ook wel het "Tapetum lucidum." Het Tapetum lucidum zit achter het netvlies. Dat weerkaatst het licht. Daarom kunnen ze ook niet zien als het echt helemaal donker is.

Dus niet in het pikdonker.. Verder wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gezichtsvermogen van kattenogen:

In het donker kunnen katten niet beter zien dan mensen, maar hun ogen kunnen wel in het zwakste licht werken. Katten kunnen ieder sprankje licht dat beschikbaar is, opvangen en benutten. Hun netvlies is niet groter dan het onze maar het ontvangt relatief veel meer licht omdat het hoornvlies, de pupillen en de lens veel groter zijn. Om het licht sterk te concentreren is hun bolling veel groter. En ander voordeel van de kat is dat de oogbal korter is dan het onze, waardoor ze een breder gezichtsveld hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat heeft minder licht nodig dan wij om te zien. Maar in absoluut duister, waar geen licht is, ziet ook een kat geen nee toch.