Welke beroemde evolutiebiologen/evolutietheorieën zijn er ?

(sommigen kunnen door 2 personen zijn gemaakt, dus vraag ik evolutiebiologen OF evolutietheorieën... Gelieve deze vraag niet te verwijderen.

Het woord evolutietheorie wordt hier wederom gebruikt alsof het één verschijnsel is, dat - bijvoorbeeld- gebruikt kan worden als tegenovergestelde van , pakweg, creationisme. Dat is echter te kort door de bocht.

Evolutie is een verschijnsel dat we eigenlijk tamelijk eenvoudig kunnen aantonen en zelfs waarnemen, en dat ten grondslag ligt aan het ontstaan van en de ontwikkeling der soorten. Het stukje 'theorie' slaat vooral op het precieze mechanisme / de mechanismen áchter dat proces, zoals natuurlijke selectie.

Al heel lang voor Darwin waren er mensen die hun hersens gebruikten en naar de wereld om hen heen keken, en begrepen dat de wereld geen status quo is, die eenmalig zo geschapen en altijd zo gebleven is.

De oude grieken (met naam : Amaxinandros) zagen al een soort 'ontwikkeling' in de dierenwereld van vis tot mens.
een idee dat nooit helemaal is weggeweest, en ondanks de middeleeuwen uiteindelijk in de verlichting weer serieus tot onderzoek kon leiden.
Een van de grootste namen was Lamarck, die wel zag dat soorten veranderden, maar dacht dat dat kwam door overerving van verkregen eigenschappen. (Bijvoorbeeld : giraffen krijgen een langere nek door het reiken naar hoge blaadjes, dus erven hun jonkies een langere nek).
Ook dacht hij dat uitgestorven dieren dieren waren die bij de zondvloed de ark gemist hadden, en deelde dieren dus in bij 'post-deluviaanse' en 'ante-deluviaanse' dieren (dino's met name).

Darwin was verreweg de bekendste, niet zozeer omdat hij met de enige sluitende verklaring kwam, maar omdat hij ZO ongelofelijk veel bewijzen en gegevens voor evolutie verzamelde, dat werkelijk geen mens die nog serieus genomen wenste te worden er nog omheen kon. Al is dat zeker geprobeerd (en zijn er nog steeds mensen die het proberen). De tijd was er trouwens rijp voor, want aan de andere kant van de wereld was Alfred Russell Wallace al tot de zelfde conclusie gekomen.

De grote doorbraak kwam toen de Duitse monnik Mendel feitelijk ontdekte wat genen waren en hoe dominante en recessieve overerving in hun werk gaan.

En dan heb je nog interessante zijpaadjes als Ernst Haeckel, die meende in embryo's een mini-versie van de evolutie te zien, waarbij ieder levend wezen alle stadia tot het eind-staium doorloopt. Of Louis Leakey, die met name de evolutie van de mens onderzocht.

Tot op de dag van vandaag zoeken we naar mechanismen en wetmatigheden achter evolutionaire processen. Mijn lettertjes zijn echter helaas op......zie opmerkingen
Belangrijke evolutionisten van nu zijn bijvoorbeeld Richard Dawkins, Sir David Attenborough, Stephen Jay Gould en Stephen Hawking,(namen die vrijwel iedereen wel kent) maar de lijst is nog veel langer. Zie bijvoorbeeld http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=nl&langpair=en|nl&rurl=translate.google.com&twu=1&u=http://creationwiki.org/Evolutionist&usg=ALkJrhiJubHVSWvHlxJXr2sDpo2MeEBjGA Sommige schrijvers bedoelen met evolutionist iedereen die geen creationist is ; dan wordt de lijst natuurlijk bijna eindeloos. Ik heb me beperkt tot wetenschappers die ook in die richting gewerkt / gepubliceerd / onderzocht hebben.
Allemaal eigen kennis? +!
Ja, vandaar ook geen bron.
Bron is eigen koker (en mijn vele boeken hierover, uiteraard). Laten we het er op houden dat het een interessegebiedje van me is. ;-)
Foutjes hier en daar wel voorbehouden, hoor.

Darwin is de bekendste.
-_-'' zucht . dat weet iedereen
Darwin is geen theorie hoor; die heeft echt bestaan.
Volgens mij was het trouwens ook geen bioloog.
niet zozeer primair bioloog alswel theoloog, natuuronderzoeker , en geoloog. De eerste was zijn ' vak' , de andere drie is hij in de praktijk geworden.
Darwin is de bekentste ''Lieve Sgat Dt weet Iedereen''
x
In de Griekse filosofie komt bij Anaximandros (+/- 610 v.Chr. - 546 v.Chr.) al de gedachte van biologische evolutie voor. Hij geloofde dat vissen de eerste levende wezens waren, en dat dieren en mensen daaruit waren ontstaan. Binnen de westerse wereld was het, onder invloed van het christendom, tot in de 19e eeuw algemeen aanvaard dat de soorten apart geschapen waren. Men geloofde ook dat soorten onveranderlijk waren.
Jean-Baptiste Lamarck, naar wie het Lamarckisme is genoemd

Dergelijke creationistische opvattingen werden in meerdere of mindere mate gedeeld door diverse wetenschappers, waaronder Carolus Linnaeus (1707-1778). Linnaeus ontwierp een systeem om de natuur in te delen. Dit hiërarchische systeem vormde de grondslag van de taxonomie.

Evolutionisten kwamen echter ook voor. Erasmus Darwin (1731-1802), de grootvader van de bekende Charles Darwin, dacht bijvoorbeeld dat alle warmbloedige dieren een gemeenschappelijke afstamming hadden. Onder invloed van de geologie raakte ook steeds meer de opvatting verbreid dat de aarde een ouderdom had van miljoenen jaren. Het uniformitarianisme van James Hutton (1726-1797) en Charles Lyell (1797-1875) speelde hierin een belangrijke rol.

Jean-Baptiste de Lamarck (1744-1829) was één van de eersten die een wetenschappelijke hypothese opstelde over biologische evolutie. Zijn opvatting over de overerving van verworven eigenschappen is bekend geworden onder de noemer Lamarckisme. Deze opvattingen hebben echter nooit algemene aanvaarding gekregen binnen de wetenschap, hoewel onderzoek aantoont dat bepaalde epigenetische eigenschappen (zie ook epigenetica) op een Lamarckiaanse manier kunnen worden overgeërfd.
Een karikatuur van Darwin als aap.

Charles Darwin ontwikkelde zijn ideeën over de evolutietheorie tijdens zijn loopbaan als natuuronderzoeker. In 1858 kreeg hij een essay van Alfred Russel Wallace (1823-1913), die dezelfde ideeën beschreef over evolutie door natuurlijke selectie. Dit essay leidde er toe dat Darwin zijn theorie versneld publiceerde. In 1859 gaf Darwin zijn boek uit, met de titel On the origins of species by means of natural selection.
Liever geen wikipedia als bron, niet erg betrouwbaar -1 wat mij betreft
ja ga maar van wikipedia kopieren hea? kan je zelf niet nadenken? daar heb je hersenen voor! xx :)
Als het van wiki of een andere bron gekopieerd wordt, geeft dat toch alleen maar aan dat de vraagsteller dit net zo goed zelf had kunnen opzoeken?
Dat is toch voor bijna alle vragen zo ?
De bron is keurig vermeld, hij is tamelijk uitgebreid, en de info die er staat klopt redelijk, al is het wat onvolledig
Gewoon een plusje dus.
Dussum hoikoe, jij komt hier alleen maar om antwoorden van andere te bekritiseren? zelf heb je nog geen antwoord gegeven.
@Hoikoe : als je namen niet weet, kun je nadenken wat je wilt, maar dan komen ze je NOOIT binnenvallen. Googelen is natuurlijk een mogelijkheid, boeken lezen nog een andere (en zeker zo aangename), maar als niemand hier meer een vraag mocht stellen aan een ander die het wellicht weet, kan GV wel opdoeken.
Heel simpele feitjes die iedereen sneller kan opzoeken dan vragen (wat is de hoofdstad van Frankrijjk, wanneer was de 2e wereldoorlog) worden hier gewoon verwijderd, maar dit is beslist geen 'verkeerde', te simpele of achterhaalde vraag. Dat blijkt wel uit de schier eindeloze stroom antwoorden - ondermeer van jou.
wow Lang hoorw .x
Hugo de Vries (grondlegger genetica) Ernst Mayr (theoretisch sluitende defintie van een soort) Edmund Wilson (eilandtheorie) Ronald Fisher,Haldane (wiskundige benaderingen), W. D. Hamilton ea (gen centraal in plaats van het organisme en zijn eigenschappen).