Hoe kan het dat urine steriel is?

En is dat bij andere zoogdieren en andere dieren ook zo?

Toegevoegd na 26 minuten:
ik bedoel, uberhaupt, dus ook in de blaas

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
14.8K

Het beste antwoord

Bij gezonde mensen is de urine steriel omdat die in de afgesloten blaas zit, waar geen bacteriën bij komen.
Als je gaat plassen dan passeert de urine eerst de plasbuis. Die is niet steriel, daar zitten wel bacterieen. De eerst geplaste urine is daarom niet steriel.
Als je moet plassen in een potje voor urineonderzoek, kun je beter eerst een beetje plassen, en daarna pas in het potje.
Vaak moet je je genitalien wassen voor het plassen om de aanwezige verontreiniging en bacterien weg te wassen.

Als je blaasontsteking hebt zitten er wel bacterien in je blaas. Die veroorzaken meestal de ontsteking. Je urine is dan niet steriel.

Ook bij dieren is dit zo.

http://www.gezondvgz.nl/%7Bcc35ee2c-9c11-420c-889c-4ab7d379c5c8%7D

http://www.voorbeeldvan.uwapothekeronline.nl/pages/PrmMedlookzktExt.asp?lemmaid=LEMMA0000000071&lemmaprefix=B

http://www.huisdierendokter.nl/blaasontsteking-kat.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is dus een misverstand. Urine is in de blaas wel steriel, maar de urinebuis is niet steriel. Als de urine de urinebuis gepasseerd is is de urine dus niet meer steriel.

Tweekaz.

Toegevoegd na 47 minuten:
Urine wordt door onze nieren gemaakt door middel van filtratie van steriel bloed. Onze nieren zijn ook steriel. Vandaar dat urine steriel is.

Als je echter een infectie hebt of iets dergelijks kan het dus zijn dat je urine naast je bloed dus ook niet meer steriel is.

Tweekaz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het vocht uit het lichaam komt, gezuiverd/verwerkt/gemaakt is door de nieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat er niemand met zijn handjes aan heeft gezeten zegt men weleens. (maar het slaat nergens op)

het klopt trouwens niet.
bacteriën, virusjes en alle andere verontreiniging die de urine tegen kan komen op zijn weg naar buiten maakt dat de urine niet meer steriel is.