Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet het, dat wanneer je naar bijv. een voorwerp kijkt, je continu naar dat voorwerp kunt blijven kijken terwijl je je hoofd heen en weer beweegt?

Die vraag kwam in me op, toen ik een keer een vogeltje op een takje in de wind zag zitten. Het takje ging heen en weer in de wind en het lichaampje van dat vogeltje bewoog mee, maar de kop van dat vogeltje bleef vrijwel op exact dezelfde plek in de lucht en bewoog dus niet wet de rest mee.
Je kan als mens ook aan het ZUMBA-dansen zijn en toch steeds onafgebroken naar het stand-by LED-je van de radio kijken.
Ik zou wel eens willen weten of dat het zelfde fenomeen is en hoe dat dan eigenlijk heet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
928

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Dat zou ik fixeren noemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je spant je bewust of onbewust de spieren aan in de nek.
waardoor je je hoofd stilhoudt of beweegt, andere spieren bewegen andere delen in je lichaam, daar heb je gelukkig controle over:) je kan met je ogen focussen op 1 voorwerp daardoor maakt het niet uit of je beweegt of niet. focus en of concentratie zou ik het noemen.
zolang je iets ziet zie je het, tenzij je bv in een achtbaan zit of ergens anders waar je heel snel beweegt dan wordt het wat moeilijker, of als het onderwerp wat je wil zien heel snel beweegt, dan kan het ook erg lastig te zijn om het te blijven zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Focussen.
Je ogen zijn gefocust op dat voorwerp.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staren, naar een bepaald voorwerp
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een kwestie van focussen en concentreren en fixeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding