Doden padden andere padden?

Ik zag net twee, drie padden onder het wateroppervlak met elkaar 'worstelen'. Een grote lichtkleurige werd van voren door een iets kleiner en donkerder exemplaar in een stevige omhelzing gehouden. Het leek alsof het grote exemplaar in het geheel niet meer leefde en de kleinere pad 'kwaakte' tegen de borst van de omklemde pad. Een handlanger zwom er de gehele tijd omheen en leek af en toe een beetje mee te helpen. In de kleine 'vijver' (Cementkuip) ligt al paddendril. Iemand die een goed onderbouwd antwoord kan geven? Liefst met bron verwijzingen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (1)

Als padden uit hun winterslaap ontwaken gaan ze op weg naar hun voortplantingsplek. Mannetjes gaan al onderweg op zoek naar een partner en bespringen daartoe alles wat wel eens een vrouwtje pad zou kunnen zijn. Als ze er een gevonden hebben klemmen ze zich stevig aan haar vast en blijven als ze de kans krijgen op haar rug zitten tot het moment dat ze haar eieren legt. Op dat moment moeten ze namelijk bevrucht worden: de bevruchting vindt buiten het lichaam van het vrouwtje plaats. Een vrouwtje dat al een mannetje op haar rug heeft wordt vaak omringd door andere mannetjes die proberen het mannetje op de rug van het vrouwtje te verjagen of erop te klimmen in de hoop ook aan de bevruchting te kunnen bijdragen. Soms wordt het vrouwtje daardoor zo zwaar dat ze niet meer naar de oppervlakte kan komen om te ademen. Ze verdrinkt dan maar de mannetjes zijn er zeker niet op uit haar te doden, want dat zou betekenen dat ze de mogelijkheid om de eieren te bevruchten vernietigen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Precies, +
Heb jaren padden helpen oversteken, en daar zaten heel wat dubbele exemplaren bij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb weleens een mannetje pad opgeraapt. Die klemde zich zo stevig om mijn vinger dat het aardig wat moeite kostte om hem los te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke beste mensen, maar neem in acht dat bij de padden waar ik het over heb, niet de een bij de ander op de rug zat. De pad hield de ander vast als een echte sumoworstelaar, van voren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze zoeken elk aangrijpingspunt dat beschikbaar is. Als de rug al bezet is proberen ze het van voren, tegen de buik,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ach zo. Ik zal straks nog eens gaan kijken. Wellicht moet ik een dode pad uit de bak vissen...