Als men iets niet kan zien en direct bewijzen dat het er is , en zintuigen het niet waar kunnen nemen , is logica dan niet de basis als bewijs ?

sommige geloven in evolutie andere in schepping . het bewijs kan niet worden gezien , maar wel het effect wat is dan logica ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

Jij gelooft dus dat logica je vertelt wat er aan de hand is als je iets niet kunt zien/horen, etc. Als iemand bijvoorbeeld naar een aurahealer gaat en van tevoren aantoonbaar ziek en miserabel is, een behandeling krijgt waarbij niemand kan zien/horen, etc dat er iets gebeurt en dat na de behandeling de patiënt aantoonbaar gezond en vrolijk is, dan moet er volgens de logica iets in die behandelkamer gebeurd zijn.

Als iemand zich voor een meditatie klote en zich daarna fantastisch voelt, moet er gedurende die meditatie iets gebeurd zijn.

In beide gevallen kom je erop uit dat er 'iets' gebeurd moet zijn. Met logica kom je voor spirituele ervaringen wellicht niet ver genoeg. Tijdens een meditatie kun jij allerlei dingen horen en voelen (zintuigen), maar je kunt niet aan je omstanders bewijzen dat je dat hoorde en voelde, dat engelen bestaan en tegen je praatten (wat je hoorde) en energie door je lichaam kan stromen (wat je voelde). De mediterende persoon kon met zijn zintuigen wel dingen waarnemen, terwijl een omstander met zijn zintuigen niets waargenomen kan hebben van wat er gebeurde. Wat zegt de logica nu? Bestaan engelen niet omdat die ene persoon ze niet kan horen? Bestaat liefde niet omdat een bepaald persoon geen liefde kan voelen, maar anderen wel? Bestaan vriendschap niet omdat iemand daarvoor zijn hart gesloten heeft? Zegt de logica in dit geval niet: als liefde en vriendschap bestaan, moeten engelen ook bestaan?

In dat geval zouden we moeten concluderen: alles is waar tot iemand bewijst dat het onwaar is. Als ik de logica als basis neem, kom ik hierop uit. Dus God bestaat. En Allah. En Boeddha. En Vishnu. Want niemand heeft ooit echt bewezen dat ze niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de werkelijkheid logisch uberhaupt wel logisch? Uit de evolutieleer kun je opmaken dat je hersenen heeft gekregen om te kunnen lopen zonder om te vallen, te ademen, je voort te planten etc. maar bepaald niet om de werkelijkheid te doorgronden. Is de werkelijkheid te doorgronden met onze beperkte set zintuigen of kun je ons vergelijken met mieren die driftig hun omgeving verkennen maar weinig zullen begrijpen van die voetstap die jij in hun buurt zet. Heel veel gedachtenexperimenten op dit vlak kun je vinden op het blog van De Lachende Theoloog. Je komt er dan zelfs achter dat je mensen hebt die geloven in een Schepper en ook volledig achter de evolutieleer staan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuses voor de taalfouten (mijn reaktie is ingetoetst op een telefoon met klein schermpje)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij mijn bewering niet begrijpt, wil dat niet zeggen dat deze kant nog wal raakt. Ik betoog dat uit de evolutieleer volgt dat onze hersenen niet gevormd zijn om de werkelijkheid (in de zin van 'ben je geschapen en zo ja waarom') te doorgronden, maar om de mens te laten ademen (en natuurlijk te laten voortplanten 8-). Het doorgronden van de werkelijkheid (in de zin van de menselijke habitat) is een enorm evolutionair voordeel. Dat ben ik zondermeer met je eens. Ik leid echter echter uit de (evolutionaire) functie van hersenen af dat deze werkelijkheid (noodzakelijkerwijs) beperkt is. Een menselijke voet is onbegrijpelijk voor een mier. Voor de mens is een logisch en coherent wereldbeeld belangrijk. Onze hersenen vinden niet-coherente ervaringen vervreemdend.
Zo werkt de gedachte dat de werkelijkheid mischien geen coherent natuurlijk systeem is voor de mens vervreemdend. Toch is er geen spoor van bewijs (fysisch en rationeel) dat onze werkelijkheid een coherent natuurlijk systeem is.
Als je het hebt over menselijke logica en een schepper, dan moet je bovenstaande in ogenschouw nemen. Zo is mijn reaktie bedoeld. Over de relatie logica, evolutie en schepping is uiteraard oeverloos te discussieren. Hiervoor leent zich het platform van De Lachende Theoloog overigens uitstekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 van 2
(ik gebruik de iPhone app van Goeie vraag en die heeft een invoerbeperking) Antwoorden op je vragen (ik ben overigens niet slim genoeg om ze zelf te verzinnen, dus ik citeer een blogbijdrage uit bovengenoemd blog dat zeer de moeite waard is 8-) - Wiskundige vergelijkingen, logica en coherentie.
Zelfs wiskunde laat zich niet grondvesten op de wetten van logica!
Het idee dat de werkelijkheid logisch geordend is heeft, met name omdat het de logici als Russel en Whitehead en Godel niet gelukt is om de werkelijkheid van een logisch fundament te voorzien, behoorlijk aan geloofwaardigheid ingeboet. - Welke stelling uit de evolutieleer heb je gebruikt
Volgens de evolutieleer zijn wij zo gemonteerd dat ons verstand bruikbaar is voor het oplossen van praktische problemen, zoals: 'zijn deze besjes eetbaar, is de bliksem gevaarlijk en hoe kan ik de sympathie van andere mensen winnen'. Ons verstand is gemaakt voor het wat & hoe: wat is er aan de hand of wat is dit voor een ding en hoe moet ik mij gedragen (wat is dit voor een dier en hoe moet ik reageren: weglopen of vangen en opeten?).
De antwoorden die dit wat en hoe oplevert moeten bij elkaar passen. Onze leefwereld wordt daarom beperkt door een aantal verstands-regels (regels die het verstandelijke denken reguleren). Ons beeld van de wereld moet samenhangend zijn. Alles moet bij elkaar passen. Onze leefwereld is dus een soort intellectuele creatie waarin alles bij elkaar past. En wij zullen dan ook steeds proberen om al onze kennis tot een overzichtelijk geheel in elkaar te schuiven. Betekent dit nu dat de werkelijkheid een overzichtelijk geheel is? Zouden er bijv. plekjes in andere heelallen zijn waar iets 2 eigenschappen heeft die elkaar uitsluiten? Wij kunnen op grond van onze werkelijkheid niet bepalen hoe de gehele werkelijkheid er uit ziet. Echter, als de wetenschap ons een ding vertelt in het onderzoek naar het heel grote en heel kleine (snaartheorie, belletjestheorie, vermoedde deeltjes, honderd miljard melkwegstelsels met ieder tien miljard sterren), dan is het dat onze theorieen steeds onbegrijpelijker en ingewikkelder worden. In ieder geval worden ze onallerdaagser. En dat is ook precies wat je mag verwachten als de evolutieleer klopt. Dan mag je verwachten dat zaken die steeds verder van onze dagelijkse leefwereld afstaan ook steeds onbegrijpelijker worden. Het is daarom een gegronde hypothese om te veronderstellen dat wij deel uitmaken van een hogere werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 van 2
Misschien een beetje zoals de mier mijn werkelijkheid niet begrijpt. Honderden mieren liepen vorige week in en uit mijn GFT-kliko. Schitterend om te zien hoe grondig ze deze bak aan het verkennen waren, hoe ze informatie verzamelden en overdroegen. Ik kan daar uren naar kijken. Helaas moest de kliko aan de ophaalwagen worden gehangen en heb ik de dood van honderden uit de kolonie op mijn geweten. De arme donders. Deze onderwerpen, hoewel razend interessant, worden zeer uitgebreid besproken op het blog van de Lachende Theoloog (zowel het onderwerp logica/wiskunde als evolutieleer/hersenen). Ik stel voor daar wellicht nog eens van gedachten te wisselen (voorkomt doublures en typen op een telefoontoetsenbord; ik gebruik de iPhone app van Goeie Vraag 8-).
Ja hoor. ten minste: Als we denken aan wiskundige bewijzen. Zij gaan daar uit van axioma's. Dat zijn verschijnselen die je niet kunt bewijzen maar waarvan we zeggen dat ze nou eenmaal zo zijn. Bijvoorbeeld: van 2 evenwijdige lijnen gesneden door een derde(F-figuur) zijn de overeenkomstige hoeken even groot. Waarom? Dat weet eigenlijk niemand, maar we zijn het met elkaar (voorlopig) overeens dat het zo is. Vanuit dat axioma kunnen wij allerlei andere bewijzen leveren. En die kloppen perfect.
Geldt dat ook voor theologische verschijnselen? Als we het met elkaar overeens zijn dat er een god is die alles heeft geschapen, dan nemen dat als onze axioma. Echter, vanuit dat axioma lopen de bewijzen nogal mank. Bijvoorbeeld, volgens die logica heeft God dus ook huizen geschapen. Maar die worden toch door mensen gebouwd? Dan loopt de schepping via de mens, zou je kunnen stellen. Nee, zeggen anderen, God heeft alleen het begin geschapen. En die aarbeving bij Japan? Dat komt toch door de werking van platentektoniek, en die weer door de vloeibare mantel etc.? Of heeft God daar de hand in? Klopt die logica wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je voor 99procent zeker bent...
...ben je niet voor 100 procent zeker

wat een rot bewering toch, maar geeft eigenlijk al antwoord op je vraag. Want op het moment dat je 99 procent zeker bent is het het meest logisch dat je gelijk hebt. Maar alleen 100% is bewijs, want 1 procent is een mogelijkheid.

Maar je kan bewijs ook vaak verkeerd uitleggen. dan is je logica op het verkeerde gebaseerd. Dat is heeel lang gedaan bij de voorganger van de evolutietheorie genaamd
Generatio spontanea genoemd, wil zeggen dat leven vanzelf ontstaat.

ze zagen namelijk muizen uit zakken met kleren komen en dachten dat muizen uit kleren groeide. er was nou eenmaal een stuk van de kleren weg.

vervolgens hadden ze het ultime bewijs!
ze hadden namelijk een pot met vlees met een gaasje erover. Na een paar weken zaten in het potje vliegjes.
Het leek dus alsof uit een stuk vlees vliegjes konden ontstaan.
maar er waren gewoon vliegen gekomen die eitjes (te klein voor het oog) op het gaas legde en de eitjes vielen er doorheen. dus de vliegen werden geboren op het vlees!

door dergelijke verkeerd begrepen logica heeft 200 jaar lang (bijna) iedereen gedacht dat leven vanzelf ontstaat.

Logica alleen is dus nooit een bewijs, maar wel een middel om bewijs te vinden. Dit kan echter wel erg lang op zich laten wachten.