kun je jezelf in vriezen?

Ik vroeg me af of dat mogelijk is, aangezien je jezelf over bijvoorbeeld vijfhonderd jaar weer kan laten ontdooien en kijken hoe het dan bijvoorbeeld met technologie de zit.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt jezelf zeker invriezen! Er zijn gevallen bekend van mensen die in hun vrieskist stapten of vielen, en de klep viel in het slot. Ze konden die klep niet meer van binnenuit openen en bevroren. Je kunt er rustig van uit gaan dat als er na je genoemde 500 jaar een langdurige stroomstoring plaatsvind, deze mensen echt niet meer spontaan tot leven komen...

Er zijn mensen die geloven dat je jezelf kunt laten invriezen en na een hele tijd weer kunt laten ontdooien. De kans dat zeer gevoelig weefsel zoals je hersenen niet beschadigd raken door de vorming van ijskristallen is echter zeer klein. Los daarvan kun je je afvragen of de mensen over 500 jaar zitten te wachten op een heleboel extra bevolking (want als het zou kunnen zouden er vast veel geïnteresseerden zijn) die niet aangepast is aan hun tijd. Ik betwijfel dus of je überhaupt ontdooid zou worden…

Je kan je wel laten invriezen, maar daar ga je wel dood van. Dus je kan dan niet zien hoe het er over 500 jaar uit ziet. Ik zou het dus niet doen.

JEZELF invriezen gaat niet, je zult dan eerst overleden moeten zijn om ingevroren te kunnen worden, maar om dan zelf de vrieskist in te stappen gaat niet natuurlijk ;) Je kunt je wel LATEN invriezen.

Cryogenics om mensen in te vriezen en later te ontdooien werkt nu niet, misschien ooit. Maar dan zijn er nog HEEL veel hobbels te overwinnen. Het invriezen van klinisch dode mensen die hopen dat ze over x jaar weer ontdooid en terug tot leven gewekt kunnen worden, wordt al wel uitgevoerd. Dat gaat dan meestal om mensen met een ernstige ziekte die mogelijk in de toekomst wel genezen zouden kunnen worden, of mensen die hopen dat er in de toekomst 'genezing' bestaat voor ouderdom. Om dat invriezen goed te doen, is wel wat meer nodig dan onze standaard diepvries. In onderstaande wiki-link lees je er meer over. Cryogeenslaap wordt ook wel eens genoemd als mogelijkheid om extreem lange ruimtereizen bij sub-lichtsnelheid te overleven. Ethisch zitten er allerlei haken en ogen aan; stel je voor dat je over 200 jaar 'ontdooid' wordt en terecht komt in een mensheid die je helemaal niet meer herkent? Of wil je je familie opzadelen met het maken van keuzen voor een dood-maar-toch-niet-dood lichaam? En zo zijn er nog wel 100 vragen te bedenken.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cryonisme

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100