Juist zoogdieren hebben allemaal een mond omdat ze allemaal volgens hetzelfde "bouwplan" groeien.

Een van de eerste zaken die bij de beginnende celdeling van een zoogdier ontstaat is de oerdarm (endoderm) met een oermond.

De embryo's van verschillende soorten zoogdieren lijken in eerste aanleg verbazingwekkend op elkaar, pas tijdens verdere ontwikkeling gaan ze onderling steeds meer verschillen.

Andere diersoorten zoals bijvoorbeeld insecten of ongewervelde dieren kunnen zich op afwijkende manieren voeden met zuigsnuiten, stiletten of .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij bedoel je alle gewervelde dieren. Ook de embryonale stadia van reptielen en vogels lijken namelijk hierop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik noem de zoogdieren in het bijzonder omdat de vraagsteller dat aan de vraag toegevoegd had.

Andere antwoorden (4)

alle dieren... jeweetwel: elk pondje gaat door het mondje..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deuterostomen. Dit is een superphylum dat bestaat uit 4 groepen met de stekelhuidigen en de chorda dieren als belangrijkste groepen. Gewervelde dieren maken deel uit van de chorda dieren en nog levende vertegenwoordigers zijn prikken, slijmprikken, alle dieren die als vissen worden aangeduid en de viervoeters (amfibieen, reptielen,vogels,zoogdieren), die deel uitmaken van een tak van visachtige dieren zoals de coelacanth.
Alle deuterostomen hebben de ontstaansgeschiedenis van de mond gemeen (per definitie). Dieren zoals insecten, vrijwel alle 'wormen' gebruiken het gedeelte dat bij ons de anus wordt als mond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan komt alleen een paard in aanmerking denk ik.
En de mens natuurlijk. Dat is ook een zoogdier per slot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eindelijk iemand die de vraag leest...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ezel toch ook?
In elk geval alle evenhoevige dieren, zoals herten, runderen, schapen, geiten, varkens, egels, muizen en ook olifanten. Omdat men toch spreekt van 'Mond- en Klauwzeer', dan zullen ze wel een 'mond' hebben.